„Jde o jeden z krkonošských paradoxů. Turisté tak především o víkendech stráví čas, během kterého by byli možná dvakrát na vrcholu, zbůhdarma ve frontě. Zdravý člověk by mohl tento čas a energii určitě využít jinak. Jde ale o jejich rozhodnutí,“ konstatoval náměstek ředitele Správy Krkonošského národního parku Jakub Kašpar.

Konstrukce lanovky technicky umožňuje frontu výrazně zkrátit. „Lze o něco zvýšit rychlost a místo čtyř posadit do vyššího množství kabinek šest lidí. Naráží to ale na neprůstřelné regule ochranářů,“ řekl Právu jeden z mužů obsluhy lanovky.

Lanovka denně přepraví na 1603 metrů vysokou Sněžku maximálně 2500 tisíce lidí. Víc ani nohu. Limit stanovili od začátku ochranáři jako hlavní podmínku stavby nové lanové dráhy.

Stavbě předcházelo čtvrt století diskusí, zda nová moderní lanovka vůbec někdy nahradí sedačkovou babičku z roku 1949, vyrobenou bývalou Transportou Chrudim v licenci švýcarské firmy Von Roll. Ta sloužila do roku 2012 a vyvezla na vrchol 7,2 miliónu turistů. Krátce před Vánoci 2013 zahájila provoz nová kabinová lanovka s mnohem vyšší rychlostí, větší odolností proti větru, ale se stejnou kapacitou.

Sněžka táhne

„Rozhodně neuvažujeme o tom, že bychom stanovenou kapacitu lanovky měnili. Sněžku za pěkného letního dne navštíví spolu s pěšími okolo deseti tisíc lidí. To je jasný argument, proč nelze zvyšovat kapacitu lanovky. Lidi se na vrchol, který už nelze přetěžovat, taky musí vejít,“ uvedl Kašpar.

„Pokud víc lidí vyrazí na Sněžku po svých, potom fronty před lanovkou výrazně ubude a ještě udělají něco pro zdraví,“ dodal.

Zájem o Sněžku nabyl na aktuálnosti dnes, kdy dovolenou v Krkonoších upřednostnilo před přímořskými letovisky mnohem více lidí. Cestu na vrchol nejvyšší české hory podniká i pěšky daleko víc turistů. „Teoreticky by v případě neúměrného přetěžování vrcholu mohla nastat nějaká omezující opatření i pěších turistů. Něco podobného ale neplánujeme,“ slibuje Kašpar.