Není to poprvé, co byly lety balónů nad Luxorem zakázány. Poprvé se tak stalo v roce 2009 a zákaz platil půl roku. Vynesen byl po sérii nehod, při kterých bylo několik lidí zraněno. Ke smrtelné nehodě však nedošlo. Úterní tragédie si vyžádala celkem 19 lidských životů.

Po nehodách předcházejících prvnímu zákazu, byli místní turističtí operátoři obviněni z toho, že vzlétávají i v nepříznivých povětrnostních podmínkách. Nakonec bylo vyčleněno speciální místo pro vzlety balónů a všech 42 pilotů bylo přeškoleno před zrušením zákazu letů. Čerstvý incident však obnovil debaty o bezpečnosti této aktivity v zemi pyramid.

"V zemi, kde lidé těžce bojují o to, aby se každý den nasytili a slušně přežívali, jaký si asi myslíte, že je důraz na bezpečnost balónového létání? Náš byznys je dostatečně vyspělý, ale v mnoha zemích to je stále o korupci a podplácení veřejných představitelů, aby něco umožnili," uvedl ředitel společnosti Whicker’s World Ltd John Roudoni, jehož firma zařizuje balónové lety ve Velké Británii.

Nízké ceny letů

Ředitel Britské asociace provozovatelů balónových letů Arthur Street zdůraznil, že britské balóny využívají pro lety zásadně propan, který ještě není zcela dobře dostupný v některých jiných zemích. Provozovatelé prý často míchají butan s dalšími příměsemi, což může být poměrně nebezpečné, řekl Street pro Daily Telegraph.

Let nad Údolím králů stál zhruba 2500 korun na osobu, což je podle mnohých odborníků relativně málo. Egyptští provozovatelé letů údajně tlačili cenu výletu co nejníže, aby měli dostatek zákazníků pro naplnění všech balónů a následně prý brali do vzduchu i více lidí než normy doporučují. Ačkoliv počet lidí na palubě zřejmě za příčinou nehody nestál, bohužel se podílel na vysokém počtu obětí.