Hlavní obsah

Romantické vile Herminy Ripkové dominuje výrazná hranolová věž

Novinky, Text: Jan Sedlák, editace: tnk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Je jedním z nejromantičtějších objektů vilového letoviska, které vyrůstalo od začátku poslední třetiny 19. století v údolí Svratky. Vile Herminy Ripkové v Brně dominuje hranolová věž s jehlancovou střechou, zdobí ji i dekorativní komíny. I díky nim se stala jednou z nejslavnějších místních vil. Stavebníkem byla Hermine Ripka von Rechthofen neboli Hermina Ripková pocházející z významné brněnské podnikatelské rodiny.

Foto: Archiv publikace Slavné brněnské vily

Vila s adresou: Veslařská 244, čp. 345, Brno 12 - Pisárky

Článek

Stavba od architekta Augusta Prokopa má nesouměrnou dispozici, obracející se hlavní stranou k řece. Zvýšené přízemí architekt navrhl jako sestavu reprezentativních místností s hlavním prostorem jídelny a s předloženou terasou, přístupnou po kamenném dvouramenném schodišti.

Na jídelnu navazoval vpravo kuřácký pokoj ve věži, spojený s terasovou verandou. Na opačné levé straně byla místnost k posezení s přiléhajícím skleníkem.

Foto: Archiv publikace Slavné brněnské vily

Nákes dokládá inspiraci zámeckými stavbami.

V hlavním podlaží měli majitelé k dispozici tři ložnice, koupelnu a schodiště na půdu, částečně vyplněnou dalšími třemi pokoji.

Hospodářské vybavení - kuchyně, spíž, prádelna, sklepy a umělá jeskyně s lodžií pod terasou - zaujímalo spolu s bytem zahradníka a pokojem pro služebnou suterén.

Foto: Archiv publikace Slavné brněnské vily

V přízemí bylo hodně prostor vyhrazených kuchyňskému provozu.

Výraznou plasticitu vily umocňuje vyznačení kvádrového zdiva, řada architektonických detailů i kontrastní barevnost. Fasádní plochy měly červené, architektonické články pak šedé omítky.

Foto: Archiv publikace Slavné brněnské vily

V horních patrech byly klasicky ložnice.

Podle dobového svědectví se musel architekt vyrovnat s poměrně omezenými finanční prostředky.

Hermina Ripková chtěla, aby vila nesla rysy německé renesance. Tento požadavek nebyl v rozporu s celkovou dobovou tendencí, která ze stylových, ale i nacionálních důvodů opouštěla kosmopolitní italizující neorenesanci a nahrazovala ji inspirací severskou renesancí nebo manýrismem. Nicméně z dispozičního řešení vily se úplně nevytratil ani jižanský styl bydlení.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám