Hlavní obsah
Garážová vrata mají být i designovým doplňkem domu. V tomto případě ladí s vchodovými dveřmi, okny i s barvou střešní krytiny. Foto: Hörmann (6x)

Garážová vrata zpravidla ladí se stylem domu, nebo opticky téměř splývají s jeho fasádou. Kromě designu by nás však měla zajímat i ochrana proti vniknutí a bezpečnostní prvky zamezující úrazům a škodám.

Garážová vrata mají být i designovým doplňkem domu. V tomto případě ladí s vchodovými dveřmi, okny i s barvou střešní krytiny. Foto: Hörmann (6x)
Garážová vrata mají být hezká i bezpečná

Při nákupu garážových vrat požadujeme kvalitu a certifikaci dokládající splnění bezpečnostních nároků, což poskytnou jen prověření výrobci. Garáž přitahuje zloděje. Výčnělky, nedoléhání vrat či poruchy pohonu jim nahrávají.

Vedle zaparkovaného vozu nebo motorky je pro ně lákavý možný vstup dále do domu, ale i uskladněné pneumatiky, náhradní díly, jízdní kola nebo zahradní technika. Statistiky pojišťoven dokládají, že motoristé zabezpečení garáží, zejména těch křídlových, podceňují.

Zloděje lákají nejen vozidla a věci v garáži, ale také přístup dovnitř domu spojovacími dveřmi.

Foto: Hörmann

Řešení pro většinu

Garážová vrata bez ohledu na typ můžeme chránit elektronicky. Magnetická čidla na vratech, pohybové čidlo v prostoru garáže, to vše lze napojit na domovní alarm. Ideální je také kamerový dohled. Je-li garáž spojená s domem, je třeba pamatovat i na certifikované bezpečnostní a zároveň protipožární dveře z garáže dovnitř domu.

Ideální ochranou jsou bezpečnostní prvky samotných vrat a jejich zapojení do celkového elektronického či kamerového zabezpečení domu.

Foto: Next

Kromě mechanického a elektronického zabezpečení se vyplatí pojištění nemovitosti, v jehož rámci garáž připojistíme. Pojistka může krýt nejen škody způsobené zloději, ale i požárem, následky vichřice, pádů stromů nebo třeba tíhou sněhu, která by poškodila střechu garáže.

Garáž se dá připojistit jako samostatný objekt, včetně příslušenství, jako jsou dveře, okna nebo nářadí.

Typy garážových vrat

Klasikou jsou jedno- a dvoukřídlá, která vyžadují prostor pro otevírání, případně nájezd. Při silném větru je jistíme proti samovolnému pohybu zarážkami. Ve vnitřním prostoru garáže nezabírají žádný prostor. Proti vniknutí je chráníme kvalitním zámkem i zahrnutím do celkového elektronického zabezpečení domu.

Fasádní vrata lícují s fasádou domu, mají stejný vzhled jako okolní stěny nebo s nimi opticky ladí. Může se jednat o kovový obklad, obklad ze dřeva, skla a jiných působivých materiálů.

Foto: Trido

Výklopné křídlo otevíráme částečně před otvor garáže, zabírá jen místo pod stropem. Počítáme s tím, že se částečně vyklápí ven do volného prostoru, pozor proto na úraz hlavy, případně na kolemjdoucí.

Ocelové motivy výklopných vrat Berry jsou k dispozici v dopravní bílé i v sedmi barvách a zhruba ve dvou stovkách dalších odstínů podle mezinárodně uznávané barevné škály RAL.

Foto: Hörmann

Sekční vrata, výsuvná, zabírají místo v horní části garáže. Nabízejí až o 14 cm větší průjezdnou šířku než např. vrata výklopná. Boční sekční vrata nechávají strop garáže volný třeba pro uložení věcí, posunují se podél stěny. Sendvičové panely sekčních i posuvných vrat jsou z izolačních důvodů plněné mj. polyuretanovou pěnou. Díky své konstrukci jsou bytelné, pokud dobře lícují a pohon funguje bezporuchově, zloděj s nimi bude mít problém.

K otevření sekčních vrat volíme motorový pohon na dálkové ovládání. Při výpadku elektrického proudu bychom je měli umět otevřít i mechanicky.

Boční sekční garážová vrata se posunují podél stěny. Můžeme je otevřít jen částečně a snadno projít ven.

Foto: Hörmann

Rolovací vrata otevíráme kolmo vzhůru, zasunují se do boxu připevněného k vrchní části garáže, takže maximálně šetří její vnitřní prostor. Jejich lamely se navíjejí těsně na sebe. Dodávají se s motorovým pohonem, dají se ovládat i ručně klikou.

Vrata Evo jsou ideální pro výměnu starých garážových vrat bez bourání původních zárubní a jakýchkoliv jiných stavebních úprav. Předsazují se před původní zárubně, které se za nová vrata opticky schovají.

Foto: Trido

Proti škodám a úrazu

U kvalitních křídlových vrat zajišťuje spoje mezi křídly a rámem speciální gumový kryt. Skrývá mezeru, do které by někdo mohl nechtěně strčit prsty. Kryty mají mít nad rameny pák výklopná vrata, mezi křídlem vrat a rámem jsou ochranné lišty, které snižují nebezpečí zhmoždění nebo sevření rukou.

Speciální gumový ochranný prvek skrývá mezeru u křídlových vrat, do níž by bylo možné strčit ruku nebo prsty.

Foto: Trido

Sendvičové panely, z nichž se vyrábějí sekční a posuvná vrata, mají speciální tvar zámků, aby mezi ně nebylo možné strčit prsty a nemohlo dojít k jejich skřípnutí. Boční uzavřené zárubně brání vsunutí ruky.

Panely sekčních vrat mají speciální tvar zámků, takže mezi ně nevstrčíme prsty.

Foto: Hörmann

Sekční vrata jsou ošetřena pojistkou přetržení pružiny. V případě jejího prasknutí a odblokování vrat v otevřeném stavu pojistka zabrání pádu křídla. Pojistka přetržení lanka aktivuje pádové brzdy, které také brání pádu křídla.

Sekční výsuvná vrata mají pojistku proti přetrhnutí pružiny. Výrobce však garantuje určitý počet otevíracích cyklů, proto je třeba stav pružiny pravidelně kontrolovat.

Foto: Trido

Vhodným doplňkem je optická bezpečnostní lišta na spodní hraně vrat. Při nájezdu na překážku vyhodnotí nebezpečí, přeruší signál mezi přijímačem a vysílačem. Vrata se zastaví a reverzují zpět.

Podobným bezpečnostním prvkem je optická závora před vraty nebo mezi jejich kolejnicemi. Při přerušení vysílaného paprsku mezi vysílačem a přijímačem se vrata zastaví a jedou zpět nahoru.

Když křídlo najede na překážku, automaticky se vypne pohon vrat. Gumová lišta zmírňuje následky střetu.

Foto: Hörmann

Bezpečnostní funkci při najetí na překážku plní i stropní pohony. Automaticky vyhodnotí sílu najetí na překážku, zastaví vrata a vrátí je zpět.

Péče o vrata

Bezpečí garážových vrat podpoříme péčí o jejich pohon a další mechanické prvky, které pravidelně kontrolujeme.

Vrata udržujeme čistá z obou stran. Při navíjení znečištěných lamel rolovacích vrat totiž dochází v boxu k jejich odírání a později i poškození.

Suchou cestou čistíme vodicí kolejnice (smetáček, hadr). Případná mastnota do nich zachycuje prach.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků