Hlavní obsah

Rekonstrukce haly hlavního nádraží v Praze je hotová

Právo, Stáňa Seďová

Z temného areálu hlavního nádraží v Praze je moderní prostor s obchody a restauracemi o rozloze téměř 10 000 m2. Čtyři roky trvající rekonstrukce stála firmu, která bude mít celý areál v pronájmu 30 let, miliardu korun. Z původně špinavé haly plné bezdomovců udělala prostor připomínající nákupní centrum s 10 000 m2 obchodních ploch.

Foto: Stáňa Seďová, Právo

Cestující už mohou cestou na nástupiště využít zrekonstruované pravé křídlo s výtahem, pohyblivými pásy, horní halou s novými obchody i jižní tunel.

Článek

Cestující, kteří na své vlaky nastupují na největším pražském nádraží, mohli v úterý poprvé využít i nově zrekonstruovanou jižní část. Zmizely zábrany i stavební materiály a návštěvníkům hlavního nádraží v Praze se zdvojnásobil prostor s druhým párem pohyblivých pásů mezi dolní a horní částí haly.

Bezbariérový přístup je zajištěn dvěma novými výtahy a jižním tunelem, kterým se cestující dostanou k nástupištím. Než lidé nádraží opustí, budou si moci také nakoupit v nových obchodech, které finišují s otevřením svých prodejen. „Velikost obchodních ploch se na nádraží rozrostla o pět tisíc metrů čtverečních na téměř deset tisíc. Už zítra se bude otevírat parfumerie Sephora a v nejbližších dnech uvítají své první zákazníky také Relay, Manufaktura, Yves Rocher, nová kavárna a po delší době i supermarket Billa,“ řekl Právu zástupce investorské společnosti Grandi Stazioni Martin Hamšík.

Poslední fáze rekonstrukce realizované za plného provozu nádraží, kterým měsíčně projde až milión cestujících, trvala téměř rok. „Tato revitalizace jižní části probíhala vcelku plynule. Hlavní problém byl v tom, že se rekonstruovalo za provozu, protože zavřít nádraží třeba na dva roky by vzhledem k nemožnosti odklonění dopravy bylo nemyslitelné. Ale myslím si, že jsme to zvládli a že nám cestující odpustili. Odměnou jim je moderní dopravní uzel na evropské úrovni,“ prohlásil spokojeně Hamšík.

Hala pražského nádraží se v průběhu posledních čtyř let opravdu změnila k nepoznání. Z tmavého, špinavého areálu, kde se po rozích schovávali lidé bez domova, drogově závislí a dealeři a každý cestující tudy raději jen rychle proběhl, se stal prosvětlený čistý prostor plný obchodů a informačních center.

Jenomže nyní se objevilo nebezpečí, že i přes investované peníze a revitalizaci by se vše mohlo vrátit do starých kolejí.

Fantovu kavárnu čeká rekonstrukce příští rok

„Přestože se nám tyto aspekty podařilo vymýtit – máme tu kamerové systémy, není se tu už kde schovat, a dokonce je tady plánována i nová služebna státní policie –, máme obavu, že se nám sem drogová scéna vrátí. Opustila totiž před lety naše prostory a osídlila Václavské náměstí. Praha 1 se drogově závislých zase chce zbavit, takže nám je sem vrací. Do Vrchlického sadů pro ně nechala stabilně zaparkovat sanitku, kam si chodí pro péči, takže se tu zase objevují,“ postěžoval si zástupce investorů.

Jedním z posledních kazů areálu hlavního nádraží je Fantova kavárna, jejíž revitalizace se chystá na příští rok.

„Nyní hledáme partnera, aby byla rekonstrukce už dělaná na míru podle budoucího využití. Zda to bude restaurace, kulturní galerie nebo hotel, zatím není jasné. Tím, že je Fantova kavárna oddělená od běžného provozu nádraží, je tu možností více,“ dodal Hamšík.

Reklama

Související témata:

Související články

Na Masarykově nádraží začne oprava dvorany

Zchátralé Masarykovo nádraží v Praze se po dlouhém čekání dočká stavebních dělníků. Společnost Masaryk Station Development (MSD), která má rozvoj nádražního...

Výběr článků

Načítám