Spousta lidí hořekuje nad tím, že BMW už nedělá ta „správná” auta jako v devadesátých letech. Částečně je to pravda, ale neplatí to absolutně: pořád si v nabídce můžete vybrat modely normální velikosti, s poháněnou zadní nápravou, šestiválcovým benzínovým motorem, samosvorným diferenciálem a přímo řazenou převodovkou.

A nemusí jít zrovna o vrcholné modely M2/M3, hodně parády za menší peníze uděláte i se základní řadou 3 vybavenou prvky z programu M Performance.

Tuzemské zastoupení mělo odvahu a verzi 340i obléklo nejenom do krásné světle modré barvy Laguna Seca Blue z programu BMW Individual (za lehce přepálených 114 tisíc), dokonce nabídlo klasické „háčko”.

BMW 340i M Performance

BMW 340i M Performance

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Labužnický podvozek s pomocí samosvoru

Kdo v tomhle autě někdy jel, ten ani nemusí číst dál. Výtečně nastavený podvozek totiž dovoluje příjemné proplouvání krajinou, kdo zatouží po troše zábavy, ten ocení, jak se do hry zapojuje záď.

V zatáčkách cítíte, jak zadek auta pomáhá zatáčet, je znát vynikající vyvážení podvozku. Je to zábava, což neznamená, že se musíte pokoušet každou otevřenější zatáčku projíždět smykem. Ono to v běžném provozu ani dost dobře nejde.

Stačí ten pocit přesunu hmotnosti, tuhosti karoserie a lehounké vybočení, pokud se s plynem více odvážete. Nebo pokud si více věříte i rozevlátější tanec s vypnutým DSC. To všechno vám model 340i umožňuje. Navíc je i opravdu pohodlný, podvozek je tužší, na silnici víte až o opravdu větších nerovnostech.

BMW 340i M Performance

BMW 340i M Performance

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Soudobá BMW často kritizujeme za to, že mají umělý zvuk vytvářený v interiéru pomocí reproduktorů. Model 340i M Performance má krásně čistý zvuk, slovy obtížně popsatelný. Cítíte zdvihový objem, krásně slyšíte přidání plynu. Je to výrazně, ale ne obtěžující. Takhle má znít výfuk u sportovního auta. Navíc je díky aktivní klapce možné hlasitost regulovat nastavením jednotlivých režimů - v komfortním je v autě klid, zatímco ve sportovním ten správný hukot.

Ne všechno ale bylo ideální: v testovaném autě na volnoběh znatelně vibrovala řadicí páka, což ale nutně nemusí být obecný nedostatek. Co ovšem obecný nedostatek je - necitlivost řízení kolem středové polohy, kdy jinak dobře naladěný posilovač ztrácel zpětnou vazbu. Kritizovat jen průměrnou prostornost pro cestující vzadu nemá smysl, jde o všeobecný jev u takto velkých automobilů s poháněnou zadní nápravou.

Ještě rychlejší než standardní 340i, ale pomalejší než M3

Standardní provedení 340i nabízí z třílitrového šestiválce (ano, označení už dávno neodpovídá zdvihovému objemu) největší výkon 240 kW (326 k). Díky příplatkovému Power & Sound Kitu nabízí tento model 265 kW (360 k).

Točivý moment narostl ze 450 na 500 Nm. Potřebuje někdo více? Jsem si jistý, že nikoliv. Stovka za rovných pět sekund je vynikající hodnotou, třebaže M3 za 2,2 miliónu korun to umí o sekundu rychleji.

BMW 340i M Performance

BMW 340i M Performance

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

BMW 340i M Performance

BMW 340i M Performance

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

S popisovaným šestiválcem není auto zbytečně rozežrané, dlouhodobý průměr byl rovných deset litrů, při ostřejší jízdě málokdy překročí patnáct. Šedesátilitrová nádrž tak stačí na přibližně šest stovek kilometrů.

BMW 340i M Performance je velice upřímné auto, které umí v podstatě to samé, co sportovní vrchol trojkové řady, tedy M3. Motor možná nemá maniakálních závěrečných tisíc otáček, jeho výkon ale bohatě stačí i tak. Spojka je příjemně tuhá, má jasně vymezený chod. A třebaže řazení chybí větší mechanická odezva, je přesné a má krátké dráhy.

Šestku můžete zařadit už v padesáti a pružně akcelerovat až do maximálních, elektronicky omezených 250 km/h. Osmistupňový automat pak vskutku není třeba ani pro ty nejlínější řidiče. Manuální převodovka umí při podřazení automaticky ťuknout meziplyn, což lze nepochopitelně deaktivovat pouze při vypnutém DSC.

BMW 340i M Performance

BMW 340i M Performance

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Když jsem dříve recenzoval model 340i, tehdy s automatickou převodovkou, bylo to velice rychlé auto, ale při rychlejší jízdě lehce sterilní. [celá zpráva]

Stačilo přikoupit samosvorný diferenciál, výfuk s aktivní klapkou, sportovní podvozek (vše bratru za zhruba sto tisíc korun) a nezaškrtávat automatickou převodovku - a z velice dobrého auta je vynikající.

Samozřejmě, M3 je stále ostřejší, výbušnější a o něco agresivnější, ale osobně bych dal přednost této verzi, nejspíš s jinou barvou karoserie (a bez zbytečných samolepek vepředu a vzadu), ale přesně v této specifikaci. Je to vynikající auto na každý den a zároveň auto, u něhož se budete těšit, až zase nastartujete motor a vyrazíte na projížďku.

BMW 340i M Performance
Motor:2998 ccm, zážehový řadový šestiválec, 2x turbo
Max. výkon:265 kW/360 k při 5500–6500 ot./min. 
Max. točivý moment:500 Nm při 1520–4800 ot./min.
0–100 km/h:5,0 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h
Průměrná spotřeba:7,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1605 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:832 000 Kč (318i)
Cena s testovanou motorizací: 
1 407 900 Kč (vč. M Performance paketu)