Z hlediska designu není francouzské novince subjektivně moc co vytknout, zejména pokud si auto pořídíte ve výrazné barvě, třeba červené.  Přední maska je už umírněná, protáhlé světlomety s malým vykousnutím působí moderně, stejně jako zadní světla či dynamické svažování karoserie. Snad jen zakončení zadních oken vypadá zejména při pohledu z profilu trochu korpulentně.

Interiér s vnějším designem koresponduje – moderním prvkem je zejména střední dotykový barevný displej o velikosti 9,7 palce, kterým ovládáte prakticky cokoliv od klimatizace po navigaci či audioaparaturu.

Majitele tzv. chytrých telefonů dotykové ovládání bezpochyby potěší, konzervativnější řidiči z něj ale moc nadšení nebudou: když chcete změnit byť jen o stupínek teplotu, musíte se dotykem prstu přepnout na příslušnou obrazovku, což za jízdy alespoň pro některé řidiče nemusí být zrovna intuitivní. U nejlevnějších verzí ale můžete mít klasické ovládání tlačítky.

Peugeot 308

Peugeot 308

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Nezvyklé detaily – nakonec proč ne?

Malý, přiměřeně masivní volant chválíme, méně už jsme byli nadšeni z výše položené kapličky rychloměru a otáčkoměru – budíky jsou skryty za dvouose nastavitelným volantem, na některé části stupnice není úplně dobře vidět. Originálním detailem je obrácená stupnice otáčkoměru, kdy ručka stoupá nikoliv zleva nahoru, ale zprava. Napoprvé to překvapí, další týden vám to bude připadat velmi osvěžující a svérázné a pak si na to už ani nevzpomenete – i tak je ale dobře, že se Peugeot pokusil známé propriety uzpůsobit trochu hravěji, než je obvyklé.

Peugeot 308

Peugeot 308

FOTO: Peugeot

Největším zklamáním – za předpokladu že chcete 308 používat jako plnohodnotný čtyřmístný automobil – je množství prostoru pro kolena a hlavu na zadních sedadlech. Lidé nad 175 centimetrů se na zadní lavici pohodlně neusadí, hlavou se budou dotýkat čalounění stropu a kolena budou mít zapřená o přední sedačku. Pokud chcete recenzované auto využívat primárně pro jízdu dvou dospělých (a případně jednoho až dvou dětí), není to problém.

Pochválit musíme výtečné vymezení pro ukotvení dvou sedaček Isofix, kaňkou na jinak perfektní a snadné instalaci dětské autosedačky je umístění oka přídavného pásu Top Tether pod vyjímatelným kobercem až na samotném dně kufru. Mimochodem, rezervní dojezdové kolo dostanete k Peugeotu 308 standardně, za příplatek plnohodnotné (za 3 –12 tisíc dle velikosti).

Peugeot 308

Peugeot 308

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Zavazadlový prostor nabídne nadprůměrných 420 litrů, respektive 1309 po sklopení zadních dělených sedaček. Peugeot oficiálně uvádí ještě druhou hodnotu – 470 l, ta je měřena objemem tekutiny, nikoliv malých krychliček jako u obecně přijímané metodiky VDA. Kufr má pravidelný tvar, velký vstupní otvor, víko se vyklápí dostatečně vysoko. Tady není důvod ke kritice.

Překvapivě dobře se řídí i na technických silnicích

Přeplňovaná čtyřválcová jedna-šestka se dodává ve dvou výkonových verzích – 125 nebo 156 k, vždy ve spojení se šestistupňovou převodovkou. Mimochodem, přímo řazená převodovka je zatím jedinou volbou, samočinnou zatím Peugeot pro 308 nenabízí.

Peugeot 308

Peugeot 308

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Silnější verze šestnáctistovky nabízí plochou křivku točivého momentu prakticky v celém jeho spektru. Zrychlení na stovku za rovných osm sekund je velmi dobrou hodnotou, špatné není ani pružné zrychlení – 80–120 km/h (dle GPS) na třetí rychlostní stupeň zvládlo recenzované auto za šest sekund. Trojku mimochodem vytočíte až někam k 150 km/h, při 130 km/h na šestku točí agregát velmi příjemných 2500 otáček.

Peugeot 308

Peugeot 308

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Motor se koneckonců rád nechá vytočit, delší zpřevodování ale kazí dynamiku, na druhou stranu přináší nižší spotřebu paliva. Při předjíždění nebo prostém zrychlení na dálnici musíte o jeden, dva, někdy dokonce tři stupně podřadit – pak do 6000 otáček zažijete na poměry třídy skvělou dynamiku, ovšem bez výkonové špičky.

Hluk je cítit až od rychlosti cca 140 km/h, do té doby je utlumení vzorné. Spotřeba se nejčastěji pohybovala mezi šesti a sedmi litry. Šestistupňová převodovka je přesná, problém nebyl ani při práci se spojkovým pedálem.

Na limitu se 308, postavená na nové modulární platformě EMP2, chová mírně nedotáčivě; karoserie je pevná, nenaklání se. Podvozek je složen z předních vzpěr McPherson, vzadu jsou vlečená ramena (víceprvkovou nápravu nemá žádná z nabízených verzí).

Peugeot 308

Peugeot 308

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Elektromechanický posilovač je naladěn velmi dobře, řidič intuitivně tuší natočení předních kol a nechybí ani trocha citu. Kdo si pamatuje nepřesné, přeposilované řízení ze zhruba pět let starých modelů od Peugeotu, neuvěří, že řídí auto se lvem ve znaku.

Masážní funkce, Full LED...

Součástí výbavy jsou i luxusní prvky ještě donedávna vyhrazené jen nejdražším autům o dvě třídy vyšších segmentů. Máme na mysli zejména Full LED přední světla (standard nejvyššího výbavového stupně Allure) nebo masážní funkci předních sedadel (+ 12 tisíc korun). Nechybí ani systém sledování mrtvého úhlu, signalizovaný malou oranžovou kontrolkou (systém patrně dodává stejný dodavatel jako pro Ford). Škoda jen, že kontrolka není větší, neškodilo by také dřívější upozornění na projíždějící vozidlo. I tak ale jde o bezpečnostní funkci, která pomáhá.

Peugeot 308 je příjemným překvapením nižší střední třídy (na stránkách českého zastoupení jej nepochopitelně najdete v sekci „střední třída“). Cenově ale při shodné výbavě vyjde stejně jako VW Golf či Hyundai i30. Navíc má Peugeot dražší servisní náklady, viz unikátní srovnání PwC. [celá zpráva]

Komu by základní hatchback přišel malý, dočká se už v květnu, kdy dorazí i praktičtější verze kombi. Ta nabídne větší rozvor, a tím pádem i více místa pro cestující vzadu.

Peugeot 308

Peugeot 308

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1598 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:115 kW (156 k) při 600 ot./min.
Max. točivý moment:240 Nm od 1400 ot./min.
0–100 km/h:8,0 s
Nejvyšší rychlost:218 km/h
Průměrná spotřeba:5,6 l/100 km
Pohotovostní / užitečná hmotnost:1375 kg / 395 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:340 000 Kč (1,2 Vti)
Cena s testovanou motorizací:  463 500 Kč