F-Type zaujme na první pohled - široký, nízký, s výraznou přední maskou nebo netradičně úzkými zadními světly. Vzadu jsou i dvě „roury“ (jinak je snad vzhledem k jejich průměru nelze nazvat), ze kterých se line nádherný zvuk. Jaguar si vyhrál i s detaily, velmi efektní jsou například kliky dveří, které se samočinně vysunou, když otevřete auto. Vypadá to honosně, navíc to zlepšuje aerodynamiku.

Usednutí dovnitř znamená alespoň napoprvé pro většinu lidí vzrušené vydechnutí - středový panel s modře podsvícenými přístroji je krásný, perfektně zpracovaný. Velmi povedená jsou i velká sportovní sedadla s výrazným bočním vedením. Snad jenom volant by mohl mít trochu silnější věnec a méně plastu, jinak nelze ke zpracování či výběru použitých materiálů říct jediné negativní slovo. Svým zpracováním se nový Jaguar může rovnat s produkcí dvou stuttgartských automobilek, tedy Porsche a Mercedesu.

Jaguar F-Type S

Jaguar F-Type S

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Pouze s automatem, na výběr tři motory 

F-Type se dodává výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou, která se ovládá masivní, do ruky skvěle padnoucí pákou. Nechybí pochopitelně ani řazení pádly pod volantem, třebaže šestistupňový manuál by byl velmi zajímavou alternativní volbou, sladění popisovaného automatu s motorem je na velmi vysoké úrovni. Převodovka od ZF svým projevem neobtěžuje, ba naopak - řadí rychle a inteligentně a život s ní je velmi příjemný jak při pomalé, tak ostré jízdě.

Jaguar F-Type S

Jaguar F-Type S

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Osmý stupeň zajišťuje nízké otáčky i ve vyšších rychlostech, kupříkladu při tachometrových 130 km/h odečtete z otáčkoměru pouhých 2100 otáček, při 180 km/h pak rovné tři tisícovky otáček, jinak je ale odstupňování převodovky příjemně krátké.

Na výběr máte buď dva odlišně naladěné třílitrové šestiválce, kterým pomáhá kompresor, nebo osmiválec. Vrcholný model F-Type S V8 je poháněný pětilitrovým benzinovým osmiválcem o výkonu 495 koní. Osmiválcová verze zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,3 vteřiny a maximální rychlost dosáhne 300 km/h. Z praktických jízd ale vyplývá, že bohatě stačí silnější verze šestiválce, dost možná i základní verze (rozdíl je 40 koní), která se jako jediná svou cenou vejde pod dva milióny korun.

Jaguar F-Type S

Jaguar F-Type S

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Šestiválec o výkonu 380 koní svůj potenciál naznačí už v nízkých otáčkách, teprve ve středních se rozpoutá to pravé inferno, kdy na zadní kola putuje masivních 460 Nm točivého momentu. Motor se pak žene vpřed s nebývalou lehkostí a tachometrová dvoustovka je ze stokilometrové rychlosti otázkou nějakých jedenácti dvanácti sekund. Což je fantastické.

Skvělý je také zvukový doprovod. Nemyslíme ten, který se line z vysouvacích reproduktorů (příplatkový Meridian Sound System s až 14 reproduktory), ale ten, který mají na starost dvě koncovky brilantně naladěného výfuku. Ten zvuk je neuvěřitelně podmanivý - hlasitý, mechanický, hutný. Pokud přepnete tlačítkem s dvojicí výfuků, otevře se klapka, a to se pak při podřazení dočkáte „kanonády“ a prskání.  Slovy to ale nejde dost dobře popsat, pusťte si video výše.

Jaguar F-Type S

Jaguar F-Type S

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Type S

Jaguar F-Type S

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Perfektní jízdní vlastnosti

Pečlivě je naladěný hydraulický posilovač řízení. Jeho celkový projev je sice jiný než třeba v Porsche 911 Cabriolet, s přesností, citlivostí i kolem problematické středové polohy a zpětnou vazbou se směle může rovnat či dokonce překonat pouze elektrický posilovač z poslední evoluce slavné devětsetjedenáctky.

Údiv sklidí i naladění podvozku, které se liší podle použitého motoru. Verze S spoléhá na adaptivní tlumiče, které i s 19“ koly odvádějí až nečekaně dobrou práci a rozhodí je pouze velmi zničená okreska nebo tzv. kočičí hlavy. Ve všech ostatních situacích si jeden až dva pasažéři užívají velmi jemného vyrovnání nerovností. Pohodová jízda je tak velmi přesvědčivá.

Jaguar F-Type S

Jaguar F-Type S

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Stejně jako ta, kdy se rozhodnete z motoru ždímat veškerý výkon, F-Type se nenechá rozhodit ani ve vysokých rychlostech, je stabilní a dobře ovladatelný. Odhlučnění od 200 km/h výše pak není úplně ideální, stabilita auta však rozhodně ano. Pohon zadních kol při ostřejší jízdě dává jasně najevo své choutky po přetáčivosti, které po mírném vybočení horlivě srovnává plně vypínatelná elektronická stabilizace.

Podvozek je krásně vyvážený, v sérii na sebe navazujících zatáček krásně cítíte ideální rozložení hmotnosti (poměr 50:50). Celková hmotnost kolem 1,6 tuny sice obdiv nezaslouží, mezi luxusními sportovními roadstery jde ale i tak o velmi dobré číslo. Kroucení karoserie nebo náklon tento dvoumístný Jaguar nezná. A mimochodem, karoserie je celohliníková a při výrobě auta se její jediný díl nemusel svářet.

Jaguar F-Type S

Jaguar F-Type S

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Až dosud samá chvála, nyní logicky musí přijít pár kritických poznámek. F-Type má legračně malý kufr (196 litrů bez rezervního kola), ovládání některých funkcí navigačního či audiosystému je napoprvé příliš složité. Cena je rovněž vysoká, navíc ji lze výrazně zvýšit nejrůznějšími lákadly za nelidové ceny (červené třmeny brzd za 9700, bezpečností pásy v jiné barvě za nemalých 5200 korun, jinak barevné koberečky za téměř 11 tisíc).

Někomu také může vadit, že ani pro osmiválcovou verzi nejsou k dispozici ani za příplatek karbon-keramické brzdy. Jinak ale novému F-Type nelze moc co vytknout, třebaže zájemci o skutečně sportovní náčiní si nejspíš musí počkat na uzavřenou verzi, se kterou automobilka přijde příští rok. I roadster je ale skvělý, plně srovnatelný s modelem 911 Cabriolet. Britská automobilka v indickém vlastnictví si s ním dala mimořádnou práci a na výsledku je to znát.

Jaguar F-Type S

Jaguar F-Type S

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE - Jaguar F-Type S
Motor:2995 ccm, šestiválec, zážehový, kompresor
Max. výkon:280 kW (380 k) při 6500 ot./min.
Max. točivý moment:460 Nm od 3500 ot./min.
0–100 km/h:4,9 s
Nejvyšší rychlost:275 km/h
Průměrná spotřeba:9,1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 1614 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:1 940 477 Kč
Cena s testovanou motorizací:  2 244 066 Kč