Hlavní obsah

Toyota začala v Česku prodávat první vodíkové auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Toyota Mirai je první auto na vodík, které se začalo prodávat na českém trhu. Život s takovým autem nicméně nebude jednoduchý, chybí veřejně přístupné čerpací stanice.

Foto: Toyota

Toyota Mirai

Článek

Zatímco první generace Toyoty Mirai, které se od roku 2014 celosvětově prodalo 11 tisíc kusů, prorazila spíše marketingovou cestu a obdobnou roli má zatím v Česku i Hyundai Nexo, české zastoupení Toyoty jako první uvádí vodíkový vůz do tuzemského prodeje.

Ceny druhé generace Toyoty Mirai začínají na 1,7 milionu korun v provedení Comfort a 1,8 milionu korun ve verzi Executive. Za 2 miliony korun je pak výbava Executive s paketem VIP.

Pro hodně úzkou skupinu zákazníků je vůz určen nejen kvůli své ceně, ale také vzhledem k omezeným možnostem čerpání vodíku. Aktuálně jsou k dispozici jen veřejně nepřístupné stanice.

Jak se tankuje vodík? Princip je jednoduchý, chybí však čerpací stanice

AutoMoto

Letos by měly být zprovozněné první dvě veřejné čerpací stanice na vodík v Praze a Litvínově. Vedle pumpy v Praze na Barrandově by měla v příštím roce přibýt druhá v Horních Počernicích a v Brně. V roce 2023 pak další v Plzni.

Cena vodíku v Česku dosud nebyla stanovená, v Německu se pohybuje okolo deseti eur na kilogram, v přepočtu tedy asi 2,20 Kč na kilometr, což je zhruba srovnatelné s naftovým vozem stejné třídy.

Jen voda

Tankování plynného vodíku funguje prostřednictvím plnicího ventilu pod tlakem 700 barů. Čistý vodík z nádrží se za provozu slučuje s kyslíkem nasávaným kompresory v přední části vozu a k finální reakci pak dochází v palivovém článku pod kapotou vozu. Takto vzniklá elektrická energie pohání elektrický motor a jako jediný odpad této reakce je čistá voda.

Vodíková Toyota Mirai druhé generace se představila do detailu

AutoMoto

Toyota Mirai druhé generace je luxusní sedan o délce 4,975 metru s pohonem zadních kol postavený na nové platformě GA-L (Global Architecture Lexus). Disponuje celkovým výkonem systému 134 kW (182k), což mu umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund a maximální rychlost 175 km/h. Vodíkové palivo o hmotnosti 5,6 kg pojmou tři vysokotlaké zásobníky v zadní části.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám