Hlavní obsah

Stellantis představil náhradu za ikonický osmiválec Hemi. Je menší, ale silnější

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Řadový šestiválec Hurricane má ve slabší verzi přes 400 koní, v silnější přes 500. Vychází z 280k čtyřválce, který v Evropě pohání Alfy Romeo a Jeep Wrangler. Jestli se dostane do Evropy, zatím není jasné.

Foto: Stellantis

Řadový šestiválec Hurricane.

Článek

Když v Evropě začneme hovořit o downsizingu, fanoušci objemných motorů se začnou křižovat a děsit tříválců. Downsizing v podání americké části koncernu Stellantis však zatím vypadá trochu jinak. Náhrada za osmiválec Hemi se jmenuje Hurricane, má o dva válce méně a dvě turbodmychadla navíc.

Jako první se nový třílitrový řadový šestiválec představil prostřednictvím značky Jeep a automobilka uvádí, že v základní verzi motor nabízí přes 400 koní a 610 Nm. Takto naladěný motor má chlazený systém EGR a jeho cílem je co nejlepší spotřeba paliva. Budeme-li ho brát jako náhradu za 5,7l Hemi V8, je o nějakých 10–40 koní silnější.

Verze zvaná „High Output“, tedy „vysoký výkon“, naopak nabízí přes 500 koní a 780 Nm. Má být oproti odcházející V8 úspornější zejména při velké zátěži, tedy např. tahání těžkých přívěsů. Budeme-li ji vnímat jako nástupce 6,4l Hemi V8, nárůst výkonu je zhruba 15–30 koní.

Foto: Stellantis

Řadový šestiválec Hurricane.

Konkrétní hodnoty výkonu se budou lišit podle vozidla, v němž bude motor namontován, píše se v tiskové zprávě. Obě verze motoru však mají mít plochou křivku točivého momentu takovým způsobem, že 90 % maxima newtonmetrů je k dispozici od 2350 otáček až do omezovače. Mají základ v bloku motoru z litého hliníku a mají dvě turbodmychadla, z nichž každé krmí vzduchem tři válce. Vstřikování paliva je přímé; slabší verze má jedno vysokotlaké čerpadlo, silnější verze dvě.

K dalším rozdílům patří větší kapalinový mezichladič stlačeného vzduchu u silnější verze motoru. Ta také běží s nižším kompresním poměrem 9,5 : 1 a vyžaduje „prémiové“ palivo o nejméně 91 oktanech dle metodiky měření AKI, což v Evropě odpovídá 95 oktanům dle metodiky RON. Pro slabší verzi je takové oktanové číslo paliva pouze doporučeno navzdory vyššímu kompresnímu poměru 10,4 : 1.

Test Jeepu Wrangler 4xe: Plug-in hybrid je nejlepší z evropského vrhu

Testy

Obě verze jsou nicméně technicky blízké již známému dvoulitrovému řadovému čtyřválci Hurricane, zvanému i GME (Global Medium Engine). Ten pracuje v Alfách Romeo či jeepech, včetně plug-in hybridního Wrangleru 4xe. Mají stejné vrtání i zdvih.

Nový šestiválec je podle tiskové zprávy „primární spalovací pohonnou jednotkou budoucnosti v Severní Americe pro vozidla na platformách STLA Large a STLA Frame“. Jestli se objeví i v některých modelech v oficiálním evropském prodeji, je zatím nejasné, ale větším alfám či jeepům by jistě velmi slušel.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám