Hlavní obsah
Když palivoměr ukazuje něco takového, je nejvyšší čas natankovat. Foto: Marek Bednář, Novinky

Proč nevyjíždět nádrž do sucha? Může vás to stát desítky tisíc

Když ujedete pár kilometrů se svítícím „hladovým okem”, jak kontrolce nízkého stavu paliva leckdo přezdívá, nic se nestane. Pokud ale jezdíte pravidelně „na výpary” a občas vám dojde benzín, riskujete poškození u benzínového i naftového automobilu.

Když palivoměr ukazuje něco takového, je nejvyšší čas natankovat. Foto: Marek Bednář, Novinky
Proč nevyjíždět nádrž do sucha? Může vás to stát desítky tisíc

Tu kontrolku známe všichni - oranžový symbol čerpacího stojanu, který hlásí, že je na čase natankovat. Rozdíl je v tom, jak k ní přistupujeme. Někdo hned po rozsvícení míří k nejbližší pumpě, jiný jezdí pořád s téměř prázdnou nádrží.

Ten druhý má o něco lehčí auto, takže by mohl mít o pár mililitrů nižší spotřebu paliva. Jenže v případě, že by mu palivo došlo, riskuje poškození palivového čerpadla. To je totiž ponořeno v benzínu či naftě a jeho elektromotor je chlazen palivem, které kolem něj při čerpání protéká.

Pokud by delší dobu čerpadlo nasávalo víc vzduchu než paliva, mohlo by dojít k přehřátí elektromotoru a k poškození buď jeho samotného, anebo jednotky čerpadla. Nakolik se vyplatí riskovat nutnost výměny za jednotky či desítky tisíc korun, protože pumpa o 20 km dál má o 30 haléřů levnější palivo, uvažte sami.

Další riziko spočívá v nečistotách, které mohou být usazeny na dně nádrže. Dokud se pumpa nesnaží nasát poslední zbytky paliva, zůstávají většinou na dně, ale když máte paliva příliš málo, rozvíří se, a pokud je čerpadlo nasaje, mohou ucpat palivový filtr.

Co dělat, když už palivo dojde?

Ve většině moderních aut stačí prostě dolít benzín či naftu - vhodné je vzít aspoň 10 litrů, aby se zaplavil spodek palivového čerpadla - a několikrát otočením klíčku zapnout zapalování. Čerpadlo natlakuje systém, a motor tak má pro start dostatek paliva.

Každoročně od 1. prosince se v ČR prodává tzv. zimní nafta. (Ilustrační foto)

Foto: Marek Bednář, Novinky

I zde však existuje riziko, a to zejména u vznětových motorů s vysokotlakými čerpadly. Ta jsou naftou i mazána a při pokusu o start motoru se samozřejmě točí. A když se točí „nasucho”, může dojít k jeho zadření.

V tomto případě je rozdíl, jestli je palivový systém vybaven podávacím čerpadlem mechanickým v motorovém prostoru, anebo elektrickým v nádrži. V druhém případě je postup stejný jako výše - několikrát klíčkem zapnout zapalování, a tak aktivovat podávací čerpadlo.

Je-li však podávací čerpadlo mechanické, otáčí jím motor, nikoliv elektřina. V takovém případě je nutné gumovým čerpacím balonkem pod kapotou naftu manuálně nasát do podávacího čerpadla. A pak je možné rovnou startovat.

Jak se tomu všemu vyhnout, je zcela jednoduché - nevyjíždějte nádrž do sucha. Tyto problémy nenastanou, když pár kilometrů pojedete se svítící rezervou; dokud auto nezačne škubat, paliva je v nádrži dost. Ale když už škubat začne, je pozdě.

Anketa
Kdy tankujete?
Kontrolka ještě nesvítí, a už hledám pumpu
30 %
Co nejdřív poté, co se rozsvítí kontrolka
50 %
Podle toho, kdy potkám oblíbenou či levnou pumpu
10 %
Kontrolka mi nezhasla už měsíce, beru vždy za stovku
10 %
Celkem hlasovalo 10 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků