Článek
Nastává doba, kdy lidé jedou do servisu, aby si nechali vyměnit kola se zimním obutím na letní. Přijde to na přibližně 400 - 600 korun, v závislosti na tom, zda si kola necháte umýt, v které provozovně je měníte a hlavně, zda „přehazujete” kompletní disky i s koly, nebo máte jen jednu sadu disků. Ne všude vás ale vezmou okamžitě, nyní je při náporu motoristů v pneuservisech obvyklá čekací doba tři i více dní.
Podle informací z pneuservisů je poměr zhruba 80:20 ve prospěch výměny celého kompletu, u dvou lidí z deseti je tedy nutné prohodit pneumatiky z disku na disk. Samotné přehození kol vypadá jednoduše a leckdo si to udělá před domem na ulici. Je ale potřeba dodržet správný postup, který ne vždy znají i samotné pneuservisy. Jak na to uvádí náš dřívější článek. [celá zpráva]

Jak správně měnit kolo: ne všechny servisy to dělají bez chybVideo: Novinky
| Zimní pneumatiky jsou v Česku povinné od 1. listopadu do 31. března. Podle zákona je povinnost zimního obutí v případě, že je na silnici sníh nebo led, případně pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici během jízdy může vyskytovat “souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza”. Pokud je v listopadu či březnu neobvykle teplé počasí, můžete jet na letních gumách. V místech, kde je značka „Zimní výbava“ musíte mít od 1. listopadu. do 31. března zimní pneumatiky vždy. |
Čisté pláště, ideálně bez zaseknutých kamínků vložte do gumového pytle a nechte stát na tmavém a suchém místě. Pneumatiky bez ráfku postavte, kompletní sady kol pak položte na sebe.
Po zimě je potřeba auto zbavit nečistot a solí, kterými se sypou silnice. Vezměte auto do myčky a nechte jej důkladně vyčistit, včetně podvozku. Není také od věci po umytí auto ještě jednou omýt tlakovou hadicí - zaměřte se na podběhy a podvozek. Až karoserie uschne, je dobré ji navoskovat. Zkontrolujte také stěrače a případně je vyměňte za jiné.
V testech pneumatik, které dělá německý ADAC pravidelně vyhrávají ty od renomovaných výrobců. Chybu neuděláte ani s levnějšími variantami, vyráběnými značkovými výrobci, ale prodávanými pod jiným označením. Chybou jsou ale nejlevnější čínské pláště za pár stokorun, které obecně nefungují. Těm se vyhněte.
| Nejnovější test ADACu, letní pneumatiky o rozměru 215/65 R 16 | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Pneumatika | Celkem | Sucho | Mokro | Hluk | Spotřeba | Opotřebení |
| Podíl na hodnocení [%] | 100 | 20 | 40 | 10 | 10 | 20 |
| Goodyear EfficientGrip SUV | 2,1 | 2,0 | 2,0 | 3,0 | 2,3 | 2,0 |
| Cooper Zeon 4XS Sport | 2,5 | 2,2 | 2,5 | 3,1 | 2,3 | 2,5 |
| Firestone Destination HP | 2,8 | 1,7 | 2,8 | 3,1 | 2,1 | 2,5 |
| Nokian Line SUV XL | 2,8 | 2,1 | 2,6 | 3,2 | 2,8 | 2,5 |
| Pirelli Scorpion Verde XL | 2,8 | 1,9 | 2,8 | 3,1 | 2,1 | 1,5 |
| Semperit Comfort-Life 2 SUV | 2,9 | 2,4 | 2,9 | 3,2 | 1,9 | 2,0 |
| Uniroyal Rain Expert 3 SUV | 3,0 | 3,0 | 2,0 | 3,1 | 2,1 | 2,5 |
| Barum Bravuris 4x4 | 3,1 | 3,1 | 2,7 | 3,0 | 2,1 | 2,0 |
| General Grabber GT | 3,1 | 2,3 | 3,1 | 3,1 | 2,0 | 2,0 |
| Apollo Apterra H/P | 3,3 | 3,2 | 3,3 | 3,0 | 2,0 | 2,0 |
| Hankook Dynapro HP2 | 3,3 | 2,3 | 3,3 | 2,8 | 1,9 | 2,0 |
| BF Goodrich g-Grip SUV | 3,4 | 2,0 | 3,4 | 3,2 | 1,5 | 2,0 |
| Bridgestone Dueler H/P Sport | 3,5 | 1,6 | 3,5 | 2,9 | 2,0 | 2,0 |
| Michelin Latitude Tour HP | 3,9 | 2,3 | 3,9 | 3,1 | 1,9 | 0,5 |
| Yokohama Geolandar SUV | 5,5 | 2,9 | 5,5 | 2,9 | 1,7 | 1,5 |
| Zdroj: ADAC | ||||||
| Jak známkuje ADAC pneumatiky? | |
|---|---|
| Velmi dobrá | 0,5 - 1,5 |
| Dobrá | 1,6 - 2,5 |
| Uspokojivá | 2,6 - 3,5 |
| Dostatečná | 3,6 - 4,5 |
| Nedostatečná | 4,6 - 5,5 |
Na jaře nechte zkontrolovat klimatizaci
Co je ještě před letní sezónou dobré udělat? Zkontrolovat klimatizaci. Ta potřebuje pravidelný servis, a to ideálně jednou ročně před letními měsíci. V servisu zkontrolují správnou funkčnost, doplní chladící médium a vymění kabinový filtr.
Kabinové filtry se zanášejí mikroorganismy a plísněmi, takže je nutná jejich každoroční výměna. Jednou ročně nebo nejpozději jednou za dva roky je nutné nechat v servisu zkontrolovat (a případně doplnit) chladící médium. Celková kontrola trvá zhruba půl hodiny a vyjde asi na 600-800 korun (záleží, co všechno servis mění).
Nejvhodnější doba pro kontrolu klimatizace je na jaře - v létě se klimatizace používá nejvíce. V servisu rovněž zjistí, zda médium někde neuniká a zkontrolují také správný tlak v celém okruhu.
