Hlavní obsah
Nevěnování se řízení v loňském roce zapříčinilo téměř pětinu nehod na českých silnicích. (Ilustrační foto) Foto: Profimedia.cz

Nejčastějším prohřeškem českých řidičů je podle průzkumu nepozornost

Necelá pětina řidičů si myslí, že nejnebezpečnější chybou v provozu je nedostatečná pozornost věnovaná řízení. Právě to je však nejčastější hřích, ke kterému se ti samí lidé přiznali.

Nevěnování se řízení v loňském roce zapříčinilo téměř pětinu nehod na českých silnicích. (Ilustrační foto) Foto: Profimedia.cz
Nejčastějším prohřeškem českých řidičů je podle průzkumu nepozornost

Zajímavé závěry z českého prostředí odhaluje průzkum provedený ve spolupráci Autodromu Most a značky Kia mezi účastníky kurzů bezpečné jízdy. Jeden takový jsme sami vyzkoušeli a odnesli jsme si zajímavé poznatky. [celá zpráva]

Nejnebezpečnější chování na silnicích je podle více než čtvrtiny dotazovaných agresivní jízda a vybržďování. Zmíněné nevěnování pozornosti řízení je na druhém místě před předjížděním v nepřehledné situaci.

Na mosteckém autodromu jsme s bílým Civikem zkoušeli zejména vyhýbací manévry.

Foto: Autodrom Most 2x

Průzkumu se účastnilo 440 lidí a probíhal v druhé polovině roku 2018. Nabízí se tedy srovnání se skutečnými příčinami nehod v loňském roce. Podle policejní statistiky bylo nejčetnější příčinou nehod zaviněných motorovými vozidly právě to, že se řidič plně nevěnoval řízení. Takto vzniklo 19,9 % všech loňských nehod.

Nedostatečné věnování pozornosti situaci na vozovce je přitom nejčetnější prohřešek, ke kterému se dotazovaní přiznali – za svou nejčastější chybu ho označila třetina z nich. Druhým je překročení nejvyšší dovolené rychlosti o 20 km/h ve městě nebo o 30 km/h mimo něj; k němu se přiznala čtvrtina dotazovaných.

Největší obavy budí ostatní řidiči

S tím souvisí i odpovědi na otázku, z čeho mají lidé na silnici největší obavy – z ostatních řidičů. Odpověděla tak většina dotázaných. Šestina má největší strach z vlastní řidičské chyby.

Jako nejobtížněji zvládnutelnou jízdní situaci ale lidé nehodnotí reakci na chybu druhého, nýbrž smyk zadní nápravy. Na druhém místě následuje smyk přední nápravy či průjezd kluzkou zatáčkou z kopce.

Některé účastníky kurzu na mosteckém autodromu překvapilo chování zapůjčeného vozu.

Foto: Autodrom Most

„Část respondentů byla také velmi překvapena tím, že se zapůjčený vůz choval jinak, než si představovali. Z toho se dá usuzovat, že řízení vozu, na který řidič není zvyklý, může v některých případech zhoršit jeho reakce na nenadálou situaci,“ komentuje výsledky Marek Kohoutek, hlavní instruktor bezpečné jízdy v Mostě.

Nepozornost je problémem i v zahraničí

Principiálně podobný výzkum proběhl v loňském roce v Austrálii, kde se ho zúčastnilo více než 1800 lidí. Potenciálně nebezpečné chování za volantem tam přiznaly téměř dvě třetiny dotázaných; nejčastěji jedli za volantem, řídili v tzv. žabkách nebo posílali zprávy pomocí mobilu.

Ve Spojených státech se podobného výzkumu zúčastnily dva tisíce lidí, z nichž necelá polovina za volantem telefonuje; jestli s mobilem v ruce, nebo pomocí handsfree, ovšem nebylo specifikováno. Posílání zpráv za volantem přiznala zhruba šestina dotázaných.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků