Článek
Versys 2010 je proti svému předchůdci výraznější. Ne, že byste si minulou generaci mohli na silnici s něčím splést, fakt ale je, že ostřejší rysy motorce velmi prospěly. Je to teď prostě větší „chlapák“. Škoda, že jej můžete mít jen ve dvou barvách, v praxi vlastně jen v jedné – této zlatožluté. Druhá dostupná barva – černá – veškeré designérské vychytávky, snad až skandálně zahazuje.
Plexi štít si můžete nastavit do tří poloh, k tomu je potřeba 4mm imbus. Pokud máte cestovatelské touhy, připlaťte si za speciální turistické plexi a za originální boční kufry. V této kategorii dostupných motorek vyzdvihněme ještě stavitelné páčky a možnost příplatku za ABS.
Přístrojový panel se nezměnil. Je jednoduchý a přehledný, nicméně podle posledních trendů by nejspíš měl být vybaven ukazatelem zařazeného rychlostního stupně. A pod motorkou by mohl být centrální stojan, když jsme u těch tipů. Jistě, to by tam nesměl být výfuk… mimochodem na 650 ccm zní motorka značně sebevědomě.
Dvouválec - 650 ccm
Srdcem Versysu je známý řadový dvouválec o objemu 649 ccm. Proti ER-6 má upravenou charakteristiku průběhu pro střední a nízké otáčky. Vibrace na tomto stroji nezažijete. Ve městě a při klidné vyjížďce oceníte, že ve spodním poli otáčkoměru (a klidně i u téměř volnoběžných otáček) agregát neumírá, ani neškube, ale překvapivě táhne. Stejně tak při vysokých rychlostech (cca 130 km/h) ještě pořád máte nějakou rezervu, kam pružně zrychlit (maximálka 180 km/h). Když si uvědomíme, že jde jen o 650 ccm, navíc se spotřebou kolem pěti litrů, má šest rychlostí a nízkou pořizovací cenu, musíme jen obdivně pokývat hlavou.
Podvozek je tužší, a pokud jste odkojeni endury, bude se vám zdát tvrdý. Kola jsou na enduristy malá, jen 17“. Na druhou stranu právě díky tomu se motorka neztrácí v zatáčkovitých úsecích s dobrým povrchem, kde se s ní dá jet i sportovně. Od brzd nečekejte zázraky, tohle přece není supersport za půl miliónu. Je to znát i na převodovce – není z nejtišších.
Není univerzálnost na škodu?
Opravdový problém tohoto stroje osobně vidím jinde: Motorky se přece většinou kupují srdcem, rozum je často až na „druhé“ koleji - na rozdíl třeba od vysavačů, bojlerů nebo myček. U motorek si omlouváme tu vyšší spotřebu, támhle vibrace, pak třeba nižší kvalitu zpracování, nebo hmotnost, náročnější servis a tak podobně.
A tohle je vlastně jediný výraznější problém Versyse – kromě vzhledu totiž nemá čím učarovat, neboť není v ničem nejlepší. Je skoro tak dobrý jako silniční motorka, ale ne lepší. Je skoro tak dobrý jako enduro, ale když přijde na lámání chleba, dostane v terénu „za uši“. Proti počasí chrání skoro tak dobře jako ta nejlepší cestovní motorka a ve městě je skoro tak dobrý jako velký skútr.
Kawasaki Versys nabízí výborný osobitý design, má vynikající cenu a pak ze všech možných kategorií motorek mix všech skoro nejlepších vlastnosti. Pokud máte slabost pro univerzální záležitosti, je Versys vážně moc dobrá volba. Osobně ale dávám přednost jednoznačnějším záležitostem.
| TECHNICKÉ ÚDAJE | |
|---|---|
| Motor: | 649 ccm, V2, čtyřtakt, chlazený kapalinou |
| Max. výkon: | 47 kW při 8000 ot. / min. |
| Max. točivý moment: | 61 Nm při 6800 ot. / min. |
| 0 - 100 km/h: | neudává |
| Kapacita nádrže: | 19 l |
| Hmotnost: | 206 kg |
| Pohon: | řetězem |
| Cena: | 175 000 Kč |