Hlavní obsah

Kawasaki Versys 650 - univerzální, jak jen to jde

Kawasaki Versys 650 má být univerzální motorka par excellence. Ostatně, má to i v názvu. Za 175 000 Kč těžko najdete na trhu podobně dobrý koktejl dobrých vlastností cestovních stroje, endura, naháče i skútru. Dává ale takový mix vlastně nějaký smysl?

Kawasaki Versys 650 - univerzální, jak jen to jde

Versys 2010 je proti svému předchůdci výraznější. Ne, že byste si minulou generaci mohli na silnici s něčím splést, fakt ale je, že ostřejší rysy motorce velmi prospěly. Je to teď prostě větší „chlapák“. Škoda, že jej můžete mít jen ve dvou barvách, v praxi vlastně jen v jedné – této zlatožluté. Druhá dostupná barva – černá – veškeré designérské vychytávky, snad až skandálně zahazuje.

Plexi štít si můžete nastavit do tří poloh, k tomu je potřeba 4mm imbus. Pokud máte cestovatelské touhy, připlaťte si za speciální turistické plexi a za originální boční kufry. V této kategorii dostupných motorek vyzdvihněme ještě stavitelné páčky a možnost příplatku za ABS.

Přístrojový panel se nezměnil. Je jednoduchý a přehledný, nicméně podle posledních trendů by nejspíš měl být vybaven ukazatelem zařazeného rychlostního stupně. A pod motorkou by mohl být centrální stojan, když jsme u těch tipů. Jistě, to by tam nesměl být výfuk… mimochodem na 650 ccm zní motorka značně sebevědomě.

Dvouválec - 650 ccm

Srdcem Versysu je známý řadový dvouválec o objemu 649 ccm. Proti ER-6 má upravenou charakteristiku průběhu pro střední a nízké otáčky. Vibrace na tomto stroji nezažijete. Ve městě a při klidné vyjížďce oceníte, že ve spodním poli otáčkoměru (a klidně i u téměř volnoběžných otáček) agregát neumírá, ani neškube, ale překvapivě táhne. Stejně tak při vysokých rychlostech (cca 130 km/h) ještě pořád máte nějakou rezervu, kam pružně zrychlit (maximálka 180 km/h). Když si uvědomíme, že jde jen o 650 ccm, navíc se spotřebou kolem pěti litrů, má šest rychlostí a nízkou pořizovací cenu, musíme jen obdivně pokývat hlavou.

Podvozek je tužší, a pokud jste odkojeni endury, bude se vám zdát tvrdý. Kola jsou na enduristy malá, jen 17“. Na druhou stranu právě díky tomu se motorka neztrácí v zatáčkovitých úsecích s dobrým povrchem, kde se s ní dá jet i sportovně. Od brzd nečekejte zázraky, tohle přece není supersport za půl miliónu. Je to znát i na převodovce – není z nejtišších.

Není univerzálnost na škodu? 

Opravdový problém tohoto stroje osobně vidím jinde: Motorky se přece většinou kupují srdcem, rozum je často až na „druhé“ koleji - na rozdíl třeba od vysavačů, bojlerů nebo myček. U motorek si omlouváme tu vyšší spotřebu, támhle vibrace, pak třeba nižší kvalitu zpracování, nebo hmotnost, náročnější servis a tak podobně.

A tohle je vlastně jediný výraznější problém Versyse – kromě vzhledu totiž nemá čím učarovat, neboť není v ničem nejlepší. Je skoro tak dobrý jako silniční motorka, ale ne lepší. Je skoro tak dobrý jako enduro, ale když přijde na lámání chleba, dostane v terénu „za uši“. Proti počasí chrání skoro tak dobře jako ta nejlepší cestovní motorka a ve městě je skoro tak dobrý jako velký skútr.

Kawasaki Versys nabízí výborný osobitý design, má vynikající cenu a pak ze všech možných kategorií motorek mix všech skoro nejlepších vlastnosti. Pokud máte slabost pro univerzální záležitosti, je Versys vážně moc dobrá volba. Osobně ale dávám přednost jednoznačnějším záležitostem.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor: 649 ccm, V2, čtyřtakt, chlazený kapalinou
Max. výkon: 47 kW při 8000 ot. / min.
Max. točivý moment: 61 Nm při 6800 ot. / min.
0 - 100 km/h:neudává
Kapacita nádrže:19 l
Hmotnost:
206 kg
Pohon: řetězem
Cena: 175 000 Kč
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků