Kalendář ukazuje rok 1994, České republice je jen o něco víc než rok. A německá automobilka Audi ve svém domovském Ingolstadtu začíná s výrobou modelu, který se záhy stane jejím nejprodávanějším vozem vůbec – A4. Je náhradou za model 80; po vzoru větších A6 a A8 opouští Audi staré desítkové číslování i zde.

A4 je prvním autem, které stojí na platformě PL45. To znamená motor podélně před přední nápravou a pohon předních nebo všech kol; tuto koncepci A4 převzala od „osmdesátky” a drží si ji dodnes.

Na stejné platformě se o dva roky později představil Volkswagen Passat gen. B5 a na její prodloužené verzi, označené PL45+, stála první Škoda Superb, prodávaná od roku 2001.

Ingolstadtská továrna slaví 25 let modelu A4.

Ingolstadtská továrna slaví 25 let modelu A4.

A4 byla prvním modelem koncernu Volkswagen, který dostal benzinový čtyřválec o objemu 1,8 litru s pěti ventily na válec; třemi sacími a dvěma výfukovými. Tento motor se v jedné ze svých verzí dostal i do Škody Octavia RS první generace, mimo mnoha jiných koncernových aut, a jeho základ je v jednotce vyvinuté pro tehdejší závodní sérii Supertouring.

V prvním celém roce výroby, tedy v roce 1995, se prodalo 272 tisíc kusů A4. V roce 2018, kdy je A4 ve své páté generaci, označené B9, si našla téměř 345 tisíc zákazníků. Celkem za čtvrtstoletí vzniklo zhruba 7,5 milionu kusů. Přibližně každé pátý dodaný vůz Audi na celém světě je právě z této řady.

„A4 je nosným pilířem ingolstadtské továrny,” říká Albert Mayer, její ředitel. Kromě tohoto místa se vyrábí také v německém Neckarsulmu, čínském Čchang-čchunu a indickém Aurangábádu.