Zajímavé závěry z českého prostředí odhaluje průzkum provedený ve spolupráci Autodromu Most a značky Kia mezi účastníky kurzů bezpečné jízdy. Jeden takový jsme sami vyzkoušeli a odnesli jsme si zajímavé poznatky. [celá zpráva]

Nejnebezpečnější chování na silnicích je podle více než čtvrtiny dotazovaných agresivní jízda a vybržďování. Zmíněné nevěnování pozornosti řízení je na druhém místě před předjížděním v nepřehledné situaci.

Na mosteckém autodromu jsme s bílým Civikem zkoušeli zejména vyhýbací manévry.

Na mosteckém autodromu jsme s bílým civikem zkoušeli zejména vyhýbací manévry.

FOTO: Autodrom Most 2x

Průzkumu se účastnilo 440 lidí a probíhal v druhé polovině roku 2018. Nabízí se tedy srovnání se skutečnými příčinami nehod v loňském roce. Podle policejní statistiky bylo nejčetnější příčinou nehod zaviněných motorovými vozidly právě to, že se řidič plně nevěnoval řízení. Takto vzniklo 19,9 % všech loňských nehod.

Nedostatečné věnování pozornosti situaci na vozovce je přitom nejčetnější prohřešek, ke kterému se dotazovaní přiznali – za svou nejčastější chybu ho označila třetina z nich. Druhým je překročení nejvyšší dovolené rychlosti o 20 km/h ve městě nebo o 30 km/h mimo něj; k němu se přiznala čtvrtina dotazovaných.

Největší obavy budí ostatní řidiči

S tím souvisí i odpovědi na otázku, z čeho mají lidé na silnici největší obavy – z ostatních řidičů. Odpověděla tak většina dotázaných. Šestina má největší strach z vlastní řidičské chyby.

Jako nejobtížněji zvládnutelnou jízdní situaci ale lidé nehodnotí reakci na chybu druhého, nýbrž smyk zadní nápravy. Na druhém místě následuje smyk přední nápravy či průjezd kluzkou zatáčkou z kopce.

Některé účastníky kurzu na mosteckém autodromu překvapilo chování zapůjčeného vozu.

Některé účastníky kurzu na mosteckém autodromu překvapilo chování zapůjčeného vozu.

„Část respondentů byla také velmi překvapena tím, že se zapůjčený vůz choval jinak, než si představovali. Z toho se dá usuzovat, že řízení vozu, na který řidič není zvyklý, může v některých případech zhoršit jeho reakce na nenadálou situaci,“ komentuje výsledky Marek Kohoutek, hlavní instruktor bezpečné jízdy v Mostě.

Nepozornost je problémem i v zahraničí

Principiálně podobný výzkum proběhl v loňském roce v Austrálii, kde se ho zúčastnilo více než 1800 lidí. Potenciálně nebezpečné chování za volantem tam přiznaly téměř dvě třetiny dotázaných; nejčastěji jedli za volantem, řídili v tzv. žabkách nebo posílali zprávy pomocí mobilu.

Ve Spojených státech se podobného výzkumu zúčastnily dva tisíce lidí, z nichž necelá polovina za volantem telefonuje; jestli s mobilem v ruce, nebo pomocí handsfree, ovšem nebylo specifikováno. Posílání zpráv za volantem přiznala zhruba šestina dotázaných.