Loni na silnicích podle statistiky dopravní policie zemřelo 565 lidí, což je o 63 lidí, resp. 12,5 % více než v roce 2017. Při nehodách loni zemřelo 88 motocyklistů a 113 chodců, což oproti roku 2017 představuje nárůst o 43,3 %, resp. 11,9 %. Narostl i celkový počet nehod, a to o 943 (o 0,9 %) na 104 764.

Za nejčastější příčinu nehod policie označila to, že se řidič plně nevěnoval řízení; toto bylo příčinou 19,9 % všech loňských nehod a 13,4 % nehod s tragickými následky.

Jezdit na kole bez přilby je podle Neřolda zbytečný risk. (Ilustrační foto)

Jezdit na kole bez přilby je podle Neřolda zbytečný risk. (Ilustrační foto)

FOTO: Profimedia.cz

Nejčastější příčinou nehod s fatálními následky je dle policejní statistiky nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky. Na druhém místě je přejetí do protisměru a na třetím nevěnování se řízení. Dohromady tyto tři důvody stojí za 46,8 % smrtelných nehod.

Naopak u všech nehod obecně je nepřizpůsobení rychlosti až na pátém místě s 6,8 procenty a přejetí do protisměru je až desáté s 3,1 procenty.

Stále je prostor ke snižování počtu mrtvých

„Přestože před více než 20 lety umíralo na silnicích násobně více osob, než tomu bylo v uplynulých letech, stále vidím nevyužitý potenciál k dalšímu snižování. Nová auta jsou zpravidla bezpečnější, ale i v těchto, bohužel, umírají nepřipoutaní lidé,” uvedl Neřold.

„Stále máme vysoké počty usmrcených i těžce zraněných cyklistů, kteří nepoužili přilbu, fatální následky nehod 'neviditelných' chodců jsou také neustále omílaným tématem. Zcela zbytečné jsou fatální nehody způsobené tím, že se řidič rozptyluje mobilním telefonem nebo nedodržuje ani minimální bezpečnostní odstup od vozidla před sebou,” pokračoval.

Dálnice jsou v Česku s náskokem nejbezpečnějším typem silnic. (Ilustrační foto)

Dálnice jsou v Česku s náskokem nejbezpečnějším typem silnic. (Ilustrační foto)

FOTO: Ondřej Kořínek, Novinky

Nárůst v počtu smrtelných nehod byl loni zaznamenán téměř na všech komunikacích. „Nejvíce usmrcených je vždy evidováno na silnicích prvních (38 %) a s odstupem pak na silnicích druhých tříd (23 %),” řekl Neřold.

Podle policejní statistiky loni na silnicích první třídy přišlo o život 214 lidí, což je o 28 víc než v roce 2017. Při nehodách na silnicích druhé třídy v roce 2018 zahynulo 133 lidí, tedy o 16 více než rok předtím. Na silnicích třetích tříd zemřelo loni 87 lidí, stejně jako v roce 2017.

S náskokem nejbezpečnější jsou naopak dálnice - v roce 2018 na nich zemřelo 33 lidí, o osm více než předloni. Dálnice jsou jediným typem silnic, na kterých loni poklesl počet nehod oproti předloňsku - o 334 případů na 4053.

BESIP chystá preventivní kampaně

Kampaně BESIP se letos zaměří na nepozornost řidičů, motocyklisty i dodržování bezpečné vzdálenosti. Ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven bude BESIP pokračovat v kampani „Nepozornost zabíjí”, která varuje před používáním mobilu za volantem. Ovšem nikoliv jen u řidičů - ke zvednutí očí od telefonu bude vyzývat i chodce. V rámci kampaně budou mít lidé možnost vyzkoušet si na cvičné ploše, jak nebezpečné je používat telefon v provozu.

Další kampaň se bude věnovat bezpečné vzdálenosti, kterou podle průzkumů nejméně třetina českých řidičů nedodržuje. V kombinaci s nepozorností a nepřiměřenou rychlostí je přitom ignorování bezpečného odstupu kritickým faktorem řady fatálních nehod.

BESIP se letos zaměří také na motocyklisty a připraví kampaň zaměřenou na rizikové kolizní situace z pohledu řidičů aut. Při terénních kampaních BESIP nabídne řidičům kontrolu zraku a dále se bude podílet na dalších preventivních projektech, jejichž cílovou skupinou jsou například děti či senioři.