Článek
Roztomilá, snadno ovladatelná, praktická a robustní – díky těmto vlastnostem se Monkey postupem doby stala legendou. Původně disponovala maličkým motorem o zdvihovém objemu 49 ccm. Vyvinuli ji totiž jako dětskou hračku pro tokijský zábavní park Tama Tech.
Jenže motorka byla tak úspěšná, že se Honda rozhodla homologovat i silniční verzi. V roce 1963 ji začala prodávat i v Americe a v Evropě. O sedm let později napadlo konstruktéry Hondy povýšit skladnost stroje na další úroveň: vymysleli snadno demontovatelnou přední vidlici. I díky tomu se Monkey stala hitem mezi majiteli obytných vozů.
Model 2018 musel pochopitelně vyjít z původního vzhledu legendy. Zůstala malá a tlustá kola, „opičí“ řídítka, ostře řezaná palivová nádrž i velké měkké sedlo (ve výšce 775mm). Klasický vzhled doplnily současné technologie: kruhový přístrojový panel s digitálním LCD displejem, který ukazuje každou ze čtyř zařazených rychlostí. Všechna světla jsou vybavena technologií LED a jednokanálový systém ABS je spojený s jednotkou pro měření setrvačného momentu (IMU), která omezuje „zvedání“ zádi při silném brzdění.
Jednoválec spotřebuje jen 1,5 na sto
Vzduchem chlazený jednoválcový SOHC motor o objemu 125 cm3 je vybavený elektronickým vstřikováním paliva a disponuje výkonem 6,9 kW při 7 000 ot./min. Normovaná spotřeba se má pohybovat kolem pouhého 1,5 litru benzínu na sto kilometrů. Pohotovostní hmotnost stroje je 107 kg.
Kromě svého zábavného vzhledu a neobyčejné skladnosti těžila Monkey i ze super snadného ovládání – díky třístupňovému automatu se na ní mohl vozit každý, kdo udržel rovnováhu a přitom zvládnul přidávat plyn. Teď to bude náročnější, protože novinka už má čtyřstupňový manuál.
Cílová skupina kvůli tomu nebude tak široká jako dřív – nejde ani tak o jezdecký um a práci se spojkou, jde o předpisy. Na Monkey bude potřeba oprávnění skupiny A1 – s běžně rozšířeným „béčkem“ můžete jezdit jen a pouze na motorkách s automatem.