Pokud člověk zastaví na krajnici, nebo třeba úplně mimo vozovku, vyřadí, zatáhne ruční brzdu, aby mohl bezpečně zatelefonovat nebo odeslat SMS, nedá se zrovna považovat za řidiče, i když sedí za volantem, jelikož auto zrovna neřídí.

Pokud to ovšem udělá ve Francii a pokud ho spatří policie, hrozí mu pokuta 135 eur (3420 korun) a tři trestné body. Stejná, jako kdyby používal mobil za jízdy. Jde o konkrétní případ člověka, který byl policií pokutován za to, že v zastaveném autě s výstražnými „dvojblinkry” posílal SMS.

Web The Local, který informaci přinesl, uvádí, že se toto pravidlo vztahuje na případy, kdy řidič drží telefon v ruce a auto není zastaveno na označeném parkovacím místě. Používá-li však handsfree sadu, všechno je v pořádku. Další výjimkou je volání pomoci v případě poruchy auta - to stále povoleno je.

Jakým způsobem to ohrožuje bezpečnost?

Tato novinka vzbuzuje řadu otázek. Co když řidič bude v autě sám, ale vypne motor, přeleze na jinou sedačku a tam bude používat telefon? Co když zastaví na hranici?

A hlavně - jaký je důvod takového pravidla? Ohrožuje nějak řidič, který za volantem zastaveného vozu (a např. zajištěného proti pohybu) drží v ruce telefon, bezpečnost na silnicích?

Ať je vysvětlení jakékoli, pravdou je, že Francie za loňský rok zaznamenala nárůst ročního počtu úmrtí při dopravních nehodách potřetí v řadě. Toto drastické a nesmyslné pravidlo je tak oficiálně součástí snahy o zlepšení situace a přichází nedlouho poté, co zazněl návrh odebírat za používání mobilu za jízdy řidičáky. Spíš ale působí jako hon na čarodějnice.