Hlavní obsah

Budoucnost automobilů? Digitalizace a jízda bez řidiče

Novinky, Martin Žemlička

Na akci významného mezinárodního výrobce automobilových komponent Valeo jsme měli možnost okusit budoucnost automobilů. Jaká byla? Auta budou řídit sama, ale ne dříve než za 10 let, a digitalizace se dostane i tam, kde byste ji nečekali. Třeba do zpětných zrcátek.

BEZ KOMENTÁŘE: Valeo testuje svoje senzory v městském provozu v Praze Video: Valeo Česká republika

 
Článek

Na testovacím polygonu v Milovicích jsme vyzkoušeli některé  pravdu moderní technologie. Kromě dnes již vcelku běžných parkovacích asistentů zaujme i možnost popojíždět s autem malými rychlostmi přes mobilní telefon. Tuto technologii již v sériové výrobě nabízí BMW (řada 7) a Mercedes-Benz (třída E). Primárně je určena při parkování v úzkých prostorech pro auta s automatickou převodovkou. [celá zpráva]

Telefon je s autem spojen prostřednictvím technologie Bluetooth a při parkování musíte neustále držet příslušné tlačítko - pokud jej pustíte, auto se přestane pohybovat (funkci se říká Dead Man Switch).

BMW řady 7: ovládání gestyVideo: Novinky

Samořídicí auta nepřijdou dříve než za 10 let

O autonomním řízení se hodně hovoří, žádná z automobilek jej ale nenabízí ve stavu, o kterém ve své nedávné glose psal ekonom Tomáš Sedláček: „... pár lidí bude řídit auta - ale asi tak, jako dnes jezdí na koních. Pro potěšení, sport, nostalgii.”

Podle námi oslovených odborníků plně autonomní auta nepřijdou dříve než za 10 let a to je kromě mnoha technických problémů nutné vyřešit i právní a etické otázky. Například tu nejpalčivější: jak se má auto chovat, když srážka bude nevyhnutelná - má ohrozit posádku nebo lidi mimo automobil? Jasné také není, kdo bude zodpovědný za dopravní nehodu. Výrobce? Řidič? Dodavatel příslušné technologie nebo firma, která postavila dopravní infrastrukturu?

V mezinárodní klasifikaci sdružení Society of Automotive Engineers (SAE) se samořiditelná auta rozdělují na stupnici 1 až 5. Pět znamená jízdu zcela bez řidiče při plném provozu. A to dnes nemá nikdo, ani vývojové laboratoře. Maximem je v současné době stupeň 2, tedy částečně autonomní jízda, při které musí řidič sedět za volantem a „dávat pozor”. Například žádné sériové auto světa zatím neumí správně vyhodnotit zúžení na dálnici, což je stupeň 3.

Foto: Škoda Auto

Samořídící vozy? Ne dříve než v roce 2026

A právě to jsme na milovickém testovacím polygonu mohli vyzkoušet ve Volkswagenu Passat minulé generace, který Valeo používá k testování. V rychlosti 80 km/h auto správně detekovalo rozmístěné kužely a plynule se jim vyhnulo. Tesla Model S by je podle expertů při autonomní jízdě shodila a nabourala by. Stejně jako nový Mercedes třídy E nebo Volvo XC90.

Principem je kromě dnes již běžného sledování vodorovného značení také laserový skener ScaLa. Systém dovede zúženým místem projet bez jakéhokoliv zásahu řidiče a takzvaný Operation Zone Assist je funkční v rychlostech 20 až 80 km/h.

Zajímavé je, že tento model se vyvíjel v České republice.

Foto: Škoda Auto

Propojení mobilu, internetu a automobilu

Digitální zrcátka - budoucí standard?

Další technologií, kterou jsme měli možnost vyzkoušet, byla digitální zpětná zrcátka. Ta už sice díky udělené výjimce najdeme na futuristickém voze Volkswagen XL1, v praxi se ale tato vymoženost zatím nepoužívá. Vzhledem k letošnímu schválení a zanesení do evropské směrnice, se s touto technologií budeme v budoucnu setkávat ve větší míře. Jako obvykle nejprve u dražších automobilů, později možná i v levnějších modelech.

Principem jsou dvě malé kamery, jež nahrazují obě vnější zpětná zrcátka (a samozřejmě nahradit lze i vnitřní zpětné zrcátko, technologie už na to existují). Má to podstatnou výhodu: snížení aerodynamického odporu a tím i snížení hlučnosti obtékajícího vzduchu, které lze pocítit zhruba od 100 km/h.

TEST: Volkswagen XL1Video: Novinky

Každá z kamer má svou samostatnou řídicí jednotku, samotné rozlišení objektivů je 1,3 Mpx. Obraz se přenáší na dva sedmipalcové barevné displeje, umístěné v obou rozích automobilu a údajně funguje i za zhoršené viditelnosti. A výhodou je i širší pozorovací úhel a další možnosti integrace senzorů pro detekci mrtvého úhlu.

Problémy jsou s čištěním a zabráněním dalšího špinění. Na tom pracuje tým v pražských laboratořích. Umí detekovat, ale zatím neumí efektivně vyčistit objektiv. První vozy s digitálními zrcátky se v sériových modelech objeví nejdříve příští rok.

Na novinářské akci společnosti Valeo bylo zakázáno fotografovat, proto přinášíme pouze ilustrační fotografie a videa.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám