„Situace je taková, že řada ojetých vozů je do ČR dovážena z jiných zemí EU a před vstupem do našich databází u nich nemáme přesnou kontrolu nad tím, kolik mají skutečně najeto kilometrů. S naplněním příslušné směrnice počítáme a novelu zákona směřující k její implementaci chceme odeslat do meziresortního připomínkového řízení ještě v průběhu tohoto léta," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Podle společnosti Cebia, která se zabývá zjišťováním původu vozidel, v současnosti Stanice technické kontroly nepožadují při dovozu doložení původu ani historie vozu, pouze zkontrolují technický stav a zapíšou a vyfotí stav tachometru. „Nikde neověřují, jestli je stav kilometrů reálný. Vydání potvrzení o technické způsobilosti tak vlastně legalizuje stočené auto," uvedl mluvčí Cebie Jan Dryák.

Někteří europoslanci přišli s iniciativou, aby vznikl celoevropský registr ujetých kilometrů, do něhož by se zaznamenávala data při každé návštěvě autobazaru. Vytvoření databáze podporuje i ministerstvo dopravy.

V Česku je podle údajů Cebie 42 procent ojetých automobilů s upraveným techometrem. [celá zpráva]