Čtvrtého července 1926 založil Antonio Cavalieri Ducati se svými dvěma syny továrnu na elektrosoučástky pro radiopřijímače. Oficiálně je tohle tedy začátek značky Ducati. Je ovšem pravda, že motocykly mají historii o kousek kratší. 26. června 1946 byl představen první motor OVH s malým objemem, který měl sloužit jako pohon k jízdním kolům. Byl to samostatný produkt a opravdové kompletní motokolo vyrazilo z bran závodu až v roce 1947.

Typickým znakem produktů továrny z Boloně jsou totiž vidlicové motory s válci ve tvaru písmene "L" - jeden válec je umístěn naležato, zatímco druhý na výšku. Dalšími typickými znaky motocyklů je pohon ventilů desmodromickým rozvodem a přenos síly suchou spojkou vydávající typický chrastivý zvuk. Během téměř 60 let vyprodukovala továrna mnoho slavných modelů - Gran Sport Marianna (1954), Mach 1 (1965), 750 Imola (1972), Monster (1993) či Scrambler (2014). Značku reprezentovala řada skvělých jezdců, například Mike Hailwood nebo čtyřnásobný mistr světa na superbiku z 90. let Carl Fogarty.

Ducati 900SS Imola (1972)

Ducati 900SS Imola (1972)

FOTO: Ducati

"V některých ohledech si můžeme dovolit opomíjet aspekt pohodlí... Pohodlí, to je Harley-Davidson, u nás je to tak, že čím méně pohodlné, tím lepší," říkali již před lety s nadsázkou lidé z vedení Ducati.

Strategie ale někdy nevychází, Ducati se už několikrát přiblížila nebezpečně blízko bankrotu. Do velkých problémů se naposledy dostala v polovině 90. let, když majitelé firmy, rodina Castiglioniových, přelévali peníze z Ducati do dalšího výrobce motocyklů, firmy Cagiva.

Ducati Panigale R

Ducati Panigale R

FOTO: Ducati

Záchranu přinesl americký investor Texas Pacific Group (TPG), který do společnosti vstoupil v roce 1996. Během téměř deseti let v amerických rukách se firma vzpamatovala a vykazovala zisk.

Začátkem tisíciletí se ale hospodaření Ducati přes nesporné sportovní úspěchy opět zhoršilo. V prosinci 2005 se firma ocitla opět v italských rukách, když se hlavním akcionářem stal fond Investindustrial Holdings, který firmu dokázal ozdravit. V roce 2012 se majitelem Ducati stal koncern Volkswagen.

Kauza Dieselgate

Na přelomu let 2015 a 2016 se ovšem sám Volkswagen dostal do problémů, a to kvůli takzvané kauze Dieselgate, tedy odhalenému systému motorů, který falšoval výsledky emisí ve výfuku po testech.

Volkswagen musí platit na americkém trhu majitelům vozů VW miliardy, stáhnout milióny vozidel na celém světě a všechny opravit. Jenže to je finanční zátěž, která znamená pro VW konec mnoha aktivit. Hovoří se o seškrtání čtyřiceti modelů mezi všemi značkami a odprodeji některých firem, jako je MAN nebo právě Ducati. Tady prý ale díky vynikajícím prodejům posledního roku nakonec k prodeji nedojde, protože VW by tím značně prohloupil.