Hlavní obsah

Auta budoucnosti se tisknou a létají

Právo, Vladimír Plesník

Uprostřed víru událostí kolem brexitu, zabijáckého řádění náboženských fanatiků či „obyčejných“ pomatenců ta zpráva takřka zapadla. Airbus, jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních letadel, koupil podíl v malé americké automobilce Local Motors. Stojí to však za nepřehlédnutí. Airbus tak totiž vykročil na dálnice a silnice.

BEZ KOMENTÁŘE: Auto z 3D tiskárnyVideo: Local Motors

 
Článek

Local Motors se zrodil v roce 2007, a třebaže nemá sílu na to, aby dělal vrásky klíčovým hráčům jako Volkswagen či Toyota, blýskl se něčím výjimečným. Loni totiž za přispění jedinečného softwaru stvořil vozidlo v 3D tiskárně. S výjimkou některých komponentů, kupříkladu motoru, se autíčko LM 3D Swim zrodilo z tiskárny, přičemž na trhu má mít premiéru ještě před Vánocemi.

Airbus si samozřejmě „ohlídá“ další osud tištěných vozidel, avšak současně vychází z toho, že letecká doprava závisí na hmotnosti, protože každý ušetřený gram přináší úsporu peněz. Jinak řečeno: letadla se vydají cestou automobilů.

Zázrak u kaktusů

„V naší továrně v německém Varelu budeme tisknout titanová palivová potrubí se zdvojenou stěnou. To však je jen začátek,“ upozorňuje Peter Sander z Airbusu.

Jay Rogers (44), zakladatel Local Motors, postává hrdě před rámy karosérií elektromikrobusu bez řidiče zvaného Olli, který si v polovině června odbyl premiéru mezi hotely, restauracemi, nákupními centry a obytnými čtvrtěmi v areálu National Harbor u Washingtonu. „Představa, že si vytiskneme školní autobusy, už přestala být snem,“ zdůrazňuje v továrně na konci slepé ulice lemované kaktusy v arizonském Phoenixu.

Foto: Local Motors

Prototyp minibusu Olli z 3D tiskárny

„Mezírka mezi dveřmi a karosérií bývá u klasicky zhotovovaných aut čtyři až šest milimetrů. 3D tiskárna dosáhne preciznosti dvou milimetrů,“ chlubí se Rogers týdeníku Focus. Rogers se šestnáctiletý dostal na prestižní univerzitu v Princetonu, kde nejprve snil o tom, že se stane hvězdou automobilového průmyslu. Pak však vystudoval mezinárodní politiku. Tři roky působil v Číně ve službách výrobce zdravotnické techniky, později to zkusil jako investiční bankéř.

V roce 1999 hodil všechno za hlavu a nechal se naverbovat námořní pěchotou. V Iráku velel elitnímu komandu. Jeho dva nejlepší přátelé padli. „O život je připravila závislost Ameriky na ropě,“ vysvětluje, proč se vrátil k první lásce – autům.

Zkusit to může každý

Vývoj nového modelu trvá klasickým automobilkám až pět let a stojí milióny. Tým návrhářů připravuje v naprostém utajení „krále duchů“, jak říkají němečtí výrobci novým modelům do chvíle, než je představí veřejnosti. V Local Motors to však chodí naprosto jinak. Firma vypisuje veřejné soutěže – zkusit to může každý.

Foto: Local Motors

LM 3D Swim z 3D tiskárny

Komunitu fanoušků dnes tvoří 50 tisíc lidí. Autíčko LM 3D Swim stvořil ve volném čase Kevin Lo, produktový architekt firmy Hewlett Packard. Místo z 50 tisíc prvků se skládá z 50 „puzzlů“ z trojrozměrné tiskárny. Projekty se financují z příspěvků jednotlivců, ale i firem a nadací.

Zavedené automobilky zatím své zástupce ani na prohlídku, ani na navázání styků do Phoenixu nevyslaly. Určitě nikoli kvůli tomu spatřuje Rogers jejich budoucnost v černých barvách s tím, že pýcha předchází pád: „Do deseti let už nebude nikdo chtít jezdit vozy, které dnes koncerny vyrábějí.“

Fantomas by žasl

V závěru komedie Fantomas se zlobí z roku 1965 Citroën DS změní v superrychlé letadlo a Fantomas jím ulétne rozohněnému Louisi de Funesovi a zklamanému Jeanu Maraisovi.

Lilium, první létající vůz světa, zatím nevykročil z počítačové podoby. Pokud však půjdou věci tak, jak by měly jít, v roce 2018 se stane realitou. „Jen si to představte: stavíte se v garáži a pak si poletíte, kam budete chtít. Bez zácp na silnicích, bez zpoždění a pravděpodobně s lepším výhledem,“ zasnil se Daniel Wiegand (38), šéf německé firmy Lilium Aviation.

O podrobnostech lidé z jeho okolí příliš nehovoří. Na veřejnost pronikly jen základní údaje: dolet 500 kilometrů, nejvyšší rychlost 400 km/hod., dva cestující, elektromotor vlastní výroby.

Foto: Terrafugia

Vize budoucího cestování v podobě létajícího automobilu TF-X

Američané se snaží odpovědět strojem TF-X, jenž na první pohled připomíná křížence mezi jachtou a sanitkou. Časopis Bloomberg Businessweek navíc prozradil, že Larry Page (43), jeden ze zakladatelů Googlu, vložil přes sto miliónů dolarů (2,45 mld. korun) do dvou firem chystajících létající auta. „Lidé v okolí letiště Hollister u Sillicon Valley pravidelně pozorují dva létající prototypy,“ upozorňuje časopis.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám