Dohoda mezi starostkou Paříže Anne Hidalgovou a ministryní životního prostředí Ségolène Royalovou je na světě a je podepsaná, uzavřená. Paříž bude tvrdě potírat motoristy. A když říkáme tvrdě, pak to myslíme vážně.

Od prvního července tohoto roku bude během pracovních dnů v hodinách 8:00-20:00 zakázán vjezd do centra města automobilům s výrobním rokem starším než 1997. Zakázán bude i vjezd motocyklům starším než rok 1999.

Pokuta za nedodržení zákazu bude činit 35 eur (950 korun). Od začátku roku 2017 pak policie přitvrdí a částka se zvedne na 78 eur (2100 korun).

Od roku 2020 ještě přísnější omezení

V roce 2020 už nebudou smět jezdit do centra auta starší deseti let, tudíž nic s výrobním rokem pod 2010. Zákaz začne platit okamžitě a na všechny dny v týdnu i všechny hodiny. Ale to není všechno. Zákaz totiž bude rozšířen i na všechny automobily s naftovým motorem.

Paříž těmito opatřeními chce snížit emise škodlivých plynů v hlavním městě. Dosud žádné opatření nebylo pořádně zavedeno, natož aby začalo fungovat. Tato první dohoda ale dohání během čtyř let všechno to, co předchozí průtahy zanedbaly.

Jestli se ptáte, jak chtějí nahradit v Paříži dopravu lidí z předměstí, pak se plánuje výrazné navýšení příměstských vlakových i autobusových spojů, zvýšení frekvence průjezdu linek metra a již dnes se například do Paříže dostává program sdílených elektrických skútrů CityScoot (tisíc motocyklů).

Ovšem řidiči se musí připravit i v dalších městech Francie. Podobně jako v Německu, i ve Francii vzniknou emisní plakety, které rozčlení auta do šesti skupin a města budou moci podle nich pak omezit určité skupině vozidel vjezdy do svých center.