Hlavní obsah

Ford představil nový diesel, který má změnit náhled na naftu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jaké jsou zásadní nevýhody naftových motorů? Hluk, vibrace, vysoké emise oxidů dusíku. To všechno má eliminovat nový agregát s označením EcoBlue od Fordu.

Foto: Ford

Ford 2.0 TDCi EcoBlue

Článek

Když celý svět používá slovo diesel jen v hanlivých konotacích, Ford vyrukoval s novým naftovým motorem. Když už ho jednou připravil, musel s ním ven. A tak mu alespoň udělal vhodné marketingové heslo „Game Changer“, tedy agregát, který mění pravidla hry. Porovnejte sami, co všechno se změnilo.

Na začátek musíme říct, že dvoulitrový agregát nahrazuje starší jednotku o objemu 2,2 litru, která pracuje ve Fordu Transit a Transit Custom. Problémy s hlukem řešil Ford tak, že všechny součástky, které vydávají hluk, podrobil důkladné analýze a předělal je tak, aby už hluk nevydávaly. Nový motor tak má být po nastartování ve volnoběžných otáčkách o polovinu tišší.

A můžou za to třeba i komplet nové plochy v celé soustavě, které mají nižší odpory tření. Ty mají za následek nejen menší mechanické ztráty, ale i ztráty v proudění a také snížení hluku.

Co nejlepší spalování

Technicky je motor postaven také tak, aby měl co nejlepší spalování směsi. Válce 1 a 2 mají sací kanály postaveny tak, aby vířily vzduch po směru hodinových ručiček a válce 3 a 4 zase naopak. Víření vzduchu uvnitř válce tak je výraznější a lépe se rozprostře palivová směs. Ta se do válce dostane pomocí nových vstřikovačů, které se dokážou během jednoho cyklu otevřít šestkrát.

Nové je i turbodmychadlo. Je menší, lehčí a má i menší setrvačnost. Dokáže tedy lépe zrychlit a zvládne špičkové otáčky 240 000/min.

Aby splnil motor normy Euro 6, dostane i vstřikování močoviny do výfukového systému. Emise oxidů dusíku se tak snižují až o 55 %.

Tři verze

Všechny tyto změny ale pro zákazníka nejsou nic, pokud nemá dostatečný výkon a točivý moment. Agregát bude nabízen ve třech výkonových verzích: 77, 96 a 125 kW (105, 130 a 170 koní). Co se týče točivého momentu, tak ho má motor o 20 % víc ve 1250 ot./min než 2.2 TDCi. Pozitivem je i snížení spotřeby o 13 %.

Podobně se zanedlouho představí i menší bratříček o objemu 1,5 l, který bude pracovat ve Fordu Fiesta, Focus apod.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám