Malinké zasněžené letiště asi třicet kilometrů od Pece pod Sněžkou. Všech osm modelových řad má pohon xDrive, byť v každém autě se elektronicky řízená lamelová spojka chová trochu jinak. Na pokyn z vysílačky provádíme buď vyhýbací manévr, nebo se pokoušíme o řízený smyk. Největší „radost z jízdy” je s menšími modely (řada 4, 5), větší, vyšší a těžší SUV jsou více těžkopádná. Když se máte v ne úplně malé rychlosti na uklouzaném ledu po vyhýbacím manévru trefit mezi dva kužely, rozdílnou hmotnost jednotlivých automobilů velice dobře cítíte.

Kdo neokusil, může si myslet, že s pohonem všech čtyř kol může být v bezpečí uzavřené tratě zábava. Stačí velmi mírně natočit volant, dát plný plyn a pak už jenom pravým pedálem regulovat vybočení zádě (základní poměr rozdělení točivého momentu mírně preferuje zadní nápravu - 40:60 procent).

Dobře to vypadá na fotografiích a klienti, kteří přemýšlejí o novém autě, z toho budou nadšeni. Jenže když by si vyzkoušeli třeba řadu 3, 4 nebo 5 se zadním pohonem, užijí si vybočení zádě ještě ve větší míře. Čtyřkolku lze navíc srovnat přidáním plynu, což je ale činnost, která jde přímo proti instinktu při nenadálé situaci. Musíte se v hlavě přepnout, ale jak jsme si vyzkoušeli, opravdu to - třeba po prudkém vyhýbacím manévru - funguje.

BMW xDrive Tour Pec pod Sněžkou 2015

Pod 10 km/h nefunguje ABS, nad 140 km/h pohon zadních kol xDrive.

FOTO: BMW ČR

Během jízd autor článku přemýšlí, proč je v Česku mezi modely od BMW tak vysoký podíl prodaných "čtyřkolek", vždyť 80procentní zastoupení není obvyklé ani v severských zemích. BMW tak v Česku napodobuje Audi, které ze svého quattra (mnohdy jde „pouze” o mezinápravovou spojku Haldex a nikoliv stálý pohon 4x4) udělalo modlu.

Když srovnáme třeba takové BMW 420d a 420d xDrive zjistíme, že „čtyřkolka” je o nezanedbatelných 65 kilogramů těžší, má i vyšší spotřebu paliva (o 0,2 l) a horší pružné zrychlení 80 - 120 km/h (7,7 vs. 8,1 s) a také klasickou disciplínu 0-100 km/h (o nepodstatných 0,1 s). Cenový rozdíl činí 65 tisíc korun, což u automobilů této cenové kategorie nehraje roli.

BMW xDrive Tour Pec pod Sněžkou 2015

BMW xDrive Tour Pec pod Sněžkou 2015

FOTO: BMW ČR

Čtyřkolky zvládnou mnohé, fyzikální zákony neobejdou

V žádném případě nechceme zpochybňovat výhodu pohonu 4x4, otázkou samozřejmě zůstává, zda tento sofistikovaný systém opravdu musíte mít ve své „trojce” nebo „pětce”, kde přenášení síly motoru dozadu funguje výtečně. U modelů typu SUV je pohon obou náprav víceméně jediná možná volba (třebaže BMW u sportovně-užitkových modelů nově „umí” nabídnout pro vybrané motorizace pohon zadních kol), u běžných sedanů a kombi by to ale měla být volba podpořená dlouhým rozmýšlením - „čtyřkolka” stojí více peněz, je těžší a má i větší spotřebu pohonných hmot (viz výše).

Samozřejmě v uklouzaném kopci toho těžké, moderní zadokolky často mnoho nezvládnou. V kopci nesmíte zastavit, ale když je auto v pohybu, vyjedete v zimě ledacos. A samozřejmě, nikomu se nechce nandávat zimní řetězy, což je činnost, kterou majitelé „čtyřkolek” neznají.

BMW xDrive Tour Pec pod Sněžkou 2015

BMW xDrive Tour Pec pod Sněžkou 2015

FOTO: BMW ČR

BMW xDrive Tour Pec pod Sněžkou 2015

BMW xDrive Tour Pec pod Sněžkou 2015

FOTO: BMW ČR

Výborná zkušenost, jak vyzkoušet BMW, navíc zadarmo

BMW xDrive Tour se letos konala v Česku počtvrté. Je to výborná zkušenost, jak si zadarmo vyzkoušet pohon všech kol v osmi modelových řadách na běžných silnicích i v náročných podmínkách. Stačí se zaregistrovat, nemusíte ani vlastnit BMW, cirka dvouhodinové ježdění je zcela zdarma (a ještě na konci dostanete stylovou autoškrabku na led). Letos už to nestihnete, ale příští rok by se akce v Peci měla konat opět.

Rozhodně doporučujeme vyzkoušet - na webu stačí vyplnit registrační formulář. Kromě šedesátikilometrové jízdy na běžných silnicích (v koloně a s velkým důrazem na bezpečnost silničního provozu) si vyzkoušíte ovladatelnost na letištní ploše (i s vypnutou stabilizací) a v „parkurové” dráze prověříte křížení, tuhost karoserie i výjezd na šikmou plochu, která se ve třech metrech překlopí a auto sjede dolů.

Záběr auta, které má dvě kola ve vzduchu nebo které šplhá do prudkého stoupání je impozantní, otázkou naznačenou v úvodu článku stále zůstává, zda to těch 8 z 10 klientů „českého” BMW opravdu využije. Ale to nechť si rozhodne každý sám...

BMW xDrive Tour Pec pod Sněžkou 2015

BMW xDrive Tour Pec pod Sněžkou 2015

FOTO: BMW ČR