Všechna čtyři kola hrabou na zabláceném kopci, který vede podél lanovky na vrchol středočeského lyžařského centra Monínec (723 m n. m.). Nový vůz SX4 S-Cross se pomalu sune vpřed, jistotu jako třeba u (mnohem dražších) modelů od Land Roveru tady ale nenajdete.

Není divu. Úsek, který vybralo tuzemské zastoupení pro české novináře, není vůbec jednoduchý; den před tím to bylo na suchu velmi snadné, nyní je mezi velkými kameny a prudkým stoupáním kluzké bláto. Na fotkách to vypadá jako pohodový kopeček, skutečnost je ale jiná.

Suzuki SX4 S-Cross

Suzuki SX4 S-Cross: na jízdu podél sjezdovky muselo Suzuki získat zvláštní povolení. Normálně se sem samozřejmě nemůže.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Chvíli před námi jeden novinář o velký kámen prorazil zadní kolo, další zase utrhnul zavěšení výfuku. V těchto podmínkách s novým SX4 S-Cross, které má světlou výšku „silničních“ 170 mm, jejich majitelé s alespoň špetkou zdravého rozumu rozhodně jezdit nebudou – jim bude stačit dojet k chatě po zablácené cestě nebo mít větší jistotu při jízdě po zasněžených horských silnicích. A s tím by zkoušené auto nemělo mít sebemenší problém.

Standardní hladké silniční pneumatiky mají s pohybem vpřed co dělat, a z projevu auta je jasné, že takováto cesta je na hraně jeho možností. Ostatně není to žádný off-road, nýbrž rodinné auto s docela velkým kufrem i vnitřním prostorem, které lze koupit i jako čtyřkolku.

Suzuki SX4 S-Cross

Suzuki SX4 S-Cross: tímto tlačítkem zapínáte režim 4x4. Nebo to můžete nechat na automatice.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Těsně pod vrcholem, na nejprudším stoupání, se zkoušená verze Suzuki SX4 S-Cross zastaví a dopředu se už nepohne ani o milimetr. Na druhý pokus nepomůže ani couvnutí a výraznější rozjetí, takže dále netrápíme spojku a opatrně sjíždíme podél deštěm zkrápěné sjezdovky dolů.

Větší než SX4

Suzuki SX4 S-Cross se bude prodávat vedle stávajícího modelu SX4, obě auta jsou ale jiná. Novinka je kromě výšky ve všech ohledech větší, což se projevilo na větším prostoru pro kolena zadních cestujících i kufru. Ten má nově 430 litrů (1269 l po sklopení zadních sedadel) a původní SX4 tak překonává o celých 160 l.

Bohužel, jeden nedostatek jsme objevili. Pokud měříte kolem 180 centimetrů nebo více, vzadu budete mít jen velmi málo místa pro hlavu. Strop ještě u zkoušeného vozu snížila efektní příplatková prosklená střecha, která se táhne od A sloupků až dozadu a měří rovný jeden metr.

Suzuki SX4 S-Cross

Suzuki SX4 S-Cross

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

V nabídce motorizací pro tento pohledný, 4,3 metru dlouhý automobil jsou jenom dvě položky. První je čtyřválcová šestnáctistovka o objemu 1,6 litru, výkonu 88 kW / 120 k a vcelku skromném točivém momentu 156 Nm. Druhou volbou je turbodiesel se vstřikováním common-rail a stejném výkonu, jako má nabízený benzínový motor. Točivý moment ovšem dosahuje podstatně příjemnějších hodnot – 320 Nm od 1750 otáček.

K benzínovému motoru dostanete buď bezestupňovou automatickou převodovku CVT, případně pětistupňový manuál. Pro dieselový motor je k dispozici výhradně šestistupňová, přímo řazená převodovka. Pro všechny verze je k mání přepracovaný systém pohonu všech kol, jehož mezinápravová spojka nabídne čtyři režimy (včetně automatického a sportovního).

Suzuki SX4 S-Cross

Suzuki SX4 S-Cross

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Sportovní režim – jak jsme si ověřili při jízdě po běžné silnici – nabídne lepší odezvu na sešlápnutí plynového pedálu, systém také posílá více točivého momentu na zadní kola a ESP zasahuje později než v normálním režimu.

Jízdní vlastnosti pozitivně ovlivňuje vcelku nízká hmotnost – v závislosti na motorizaci, výbavě a pohonu 4x4 je to od 1160 kg (základní benzín, pohon předních kol) po 1380 kg (turbodiesel, 4x4). Systém pohonu všech čtyř kol zatíží automobil o přibližně 65 kg.