Za poklesem prodeje čtyřkolek stojí především vývoj nabídky konkrétních modelů. Škoda například v polovině roku omezila nabídku Octavie 4x4, na kterou byly velmi dlouhé čekací lhůty. Prodej Octavie 4x4 do září proti loňsku klesl téměř o dvě pětiny na 1095 vozů. BMW zase zavedlo systém pohonu všech kol xDrive u nové trojkové řady až od července. To se projevilo ve snížení podílu čtyřkolek na prodejích značky o 13 procentních bodů.

"Inteligentní systém pohonu všech kol xDrive značky BMW je našimi zákazníky dlouhodobě velice žádaný. V letošním roce tvoří podíl vozů BMW se systémem xDrive 65 procent," uvedla mluvčí Veronika Jakubcová. Čtyřkolky si drží nadpoloviční podíl i u dalšího prémiového výrobce Audi, který nabízí technologii stálého pohonu všech kol quattro.

Nejprodávanějším modelem byla za tři čtvrtletí Škoda Yeti s 1265 vozy, následuje Superb 4x4 a na třetí místo se z loňské první příčky propadla Octavia. Loni třetí Dacia Duster klesla na čtvrté místo.

Ojeté 4x4 se o trochu více prodávají

Na trhu ojetin, kde se výpadky dodávek jednotlivých modelů projevují méně, obchodníci zaznamenali růst. AAA Auto zvýšilo prodej čtyřkolek o osm procent a další zvýšení zájmu očekává, až napadne první sníh.

Poptávka po vozech 4x4 se pravidelně zvyšuje v podzimních měsících. Vozy s pohonem všech kol nabízejí bezpečnější jízdu zejména za zhoršených povětrnostních podmínek. Na druhou stranu mají tato auta vyšší hmotnost a spotřebu paliva.