Hlavní obsah

Legendární BMW R1200 GS už nebude mít vzduchem chlazený motor

Novinky, Petr Kološ

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Stále přísnější emisní limity stojí za radikální změnou u BMW. Jejich nejpopulárnější motocykl bude od příští sezóny chlazený vodou, ne vzduchem. Písty s protiběžným pohybem zůstávají, přibylo elektroniky. Kardan i výfuk jsou na opačné straně než dřív.

Foto: BMW

BMW R1200 GS (2013)

Článek

V příštím roce (2013) vstoupí BMW řady GS do 33. ročníku výroby. Přestože motocykl s motorem o objemu 1200 ccm nikdy nepatřil k levným, rozhodlo se pro něj více než 170 000 motorkářů.

Pokud bychom počítali i motocykly řady GS s menším objemem válců, bude celkový součet vyrobených kusů přes půl miliónu. O to pozorněji jsou sledovány radikální změny, se kterými výrobce přichází.

Foto: BMW

BMW R1200 GS (2013)

I když tradiční kontury stroje i motoru zůstaly zachovány, hned na první pohled poznáte, kdy jde o nový motocykl. Tedy v případě, že si majitel připlatil za hlavní světlomet s technologií LED.

Levnější verze se dají také z dálky poznat, ale to už musíte vědět, že dříve měla velká „GéeSa“ výfuk vlevo. U novinky je totiž na straně pravé. Také kardan dali inženýři na opačnou stranu, než byl v minulých letech – je vlevo.

Podvozek je podle BMW nově vyvinutý a tužší. Vpředu je Telelever a vzadu EVO Paralever. Mezigeneračně R1200 GS přibralo 4 kg, celková pohotovostní hmotnost stoupla na 238 kg. Brzdit budou monobloky Brembo vpředu, vzadu je dvoupístek a větší kotouč. Pneumatiky jsou širší. Jde o 120/70 na devatenáctkách vpředu a 170/60 na sedmnáctkách vzadu.

Foto: BMW

BMW R1200 GS (2013)

Světlomet s technologií LED pochopitelně nebude jedinou možností příplatku. GS používá nově elektronický plyn „E-gas“, ke kterému je v nabídce pět jízdních režimů (Rain, Road, Dynamic, Enduro a Enduro Pro). Dále můžete mít protiblokovací systém brzd (ABS), kontrolu trakce, stability a díky elektronickému systému přizpůsobení tuhosti podvozku jde ovládat také nastavení komfortu.

Nové plexi, větší výkon

Nově vyvinuté čelní plexi nabízí lepší ochranu proti počasí a zároveň je ve větru tišší. Nastavení je připraveno na levou ruku. U sedadla řidiče můžete ovlivnit výšku i úhel náklonu. Sedadlo spolujezdce lze posunovat podélně.

Objem motoru zůstal zachován (1170 ccm), stejné je vrtání a zdvih (101 mm x 73 mm). Narostl kompresní poměr (12,5:1) a díky vodnímu chlazení i výkon a točivý moment. Na zvýšení výkonu má podíl nejen chlazení vodou – změnilo se i plnění hlav válců.

Dřívější horizontální plnění inženýři zaměnili za vertikální. Nové R1200 GS tak má rovných 125 koní (92 kW) při 7700 ot./min. a 125 Nm (6500 ot./min.). Motor je spojený s 6stupňovou převodovkou s anti-hoppingovou spojkou, sílu na zadní kolo stále přenáší kardan.

Pro příští rok se bude BMW R1200 GS nabízet ve čtyřech barevných kombinacích: bílá Alpine, červená Racing, modrá Fire a šedá metalíza Thunder. Cena zatím známa není. Současná generace se pohybovala kolem 410 000 korun.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám