Zubní sklovina je sice to nejtvrdší na těle, ale některé potraviny jsou silnější. Například...

1. Nealko perlivé nápoje 

Cukr překvapivě není tím nejhorším pro zuby, co nealko perlivé nápoje obsahují. Tyto nápoje - ať s cukrem nebo bez - okrádají zubní sklovinu o minerály, protože mají vysoký obsah kyselin. Jde o agresivní složky, jako například kyselina jablečná, fosforečná, citrónová a vinná.

Záleží na příchuti. Všechny kyseliny mají na sklovinu větší či menší vliv. Z jednoho výzkumu je například jasné, že perlivé nápoje s citrusovou příchutí rozpouštějí zubní sklovinu dvakrát až pětkrát víc než kolové nápoje.

2. Sportovní nápoje

Hydratace je během sportu důležitá, pokud ale nejste opravdový vytrvalostní sportovec, zvažte konzumaci takzvaných ionťáků a nápojů pro sportovce. Ve studii porovnávající erozivní vliv pěti různých nápojů - včetně džusu a sody - sportovní nápoje napáchaly nejvíc škody. Jejich vysoká koncentrace silných kyselin způsobila nejhlubší poškození skloviny zubů.

3. Kyselé bonbóny

Sladké, lékořicové, gumové či pěnové - všechny tyto bonbóny jsou pro zubní sklovinu mnohem méně škodlivé, než jejich kyselé varianty. Výrobci do nich přidávají obrovské množství kyselin, aby se po nich konzumenti pěkně šklebili. A právě tyto kyseliny dělají v zubech obří krátery.

4. Energetické nápoje

Potřebujete se probrat? Pokud si nechcete zničit zuby, vyhněte se energetickým nápojům. Ve srovnání pěti nápojů skončily hned na druhém místě za nápoji pro sportovce. Takové povzbuzovače nejsou vhodné hlavně pro děti a mladistvé, kteří mají zubní sklovinu ještě nevyvinutou a porézní.

5. Ovocné džusy

Ovocné šťávy, zejména citrusové, jablečné a jahodové, obsahují kyseliny, které mohou obrousit sklovinu. Džusy jsou ale jinak prospěšné a obsahují cenné antioxidanty, takže není třeba se jim zcela vyhýbat, jen je pijte s mírou a vybírejte například ty obohacené o vápník. Jedním z opatření je si zuby po vypití džusu opláchnout vodou.

6. Ovoce

Jakkoliv je ovoce prospěšné v mnoha ohledech, bobule a citrusové plody patří k potravinám, které narušují zubní sklovinu. Proto je ale ještě nevynechávejte. Stačí ovoce kombinovat s potravinami, které nejsou kyselé a nežádoucí efekt na zubní sklovinu zmírní.

7.  Ocet

Omáčky, salátové zálivky či kyselé okurky se bez octa prostě neobejdou. Podle jedné ze studií měli dospívající, kteří konzumovali často potraviny obsahující ocet, o 30 % - 85 % vyšší riziko eroze zubní skloviny než ti, kteří tyto potraviny téměř nekonzumovali. Ocet má jen málo tuku, a tak je hojně využívaný při hubnutí a zdravé výživě, nicméně odborníci radí eliminovat jeho škodlivost opláchnutím zubů po jeho konzumaci.