Rodiče by tedy měli omezovat sůl u svých potomků na minimum. A nejde jen o to, používat při vaření méně soli, ale sledovat i tzv. skrytou sůl u běžných potravin.

„Překvapivě byly nadbytky zjištěny i u dětí, které byly kojeny a dokrmovány pečlivě připravovanou domácí stravou,“ uvádí docentka Urbanová ze Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a dodává: „Velkým nešvarem je např. častá konzumace přesoleného pečiva, které mnohé děti dostávají již od kojeneckého věku. Později se k pečivu přidávají ještě uzenina, sýry, solená másla a jiné potraviny, které mají obsah soli většinou tak vysoký, že jen jejich jedna průměrná porce pokryje celodenní doporučenou dávku soli.“

Problém je i v tom, že čím víc děcko dostává do potravy soli, tím se i s věkem postupně zvyšují jeho požadavky na slanou chuť a již děti mladšího školního věku velmi výrazně upřednostňují slané potraviny.

„Děti, u kterých se tento trend nepodaří včas zvrátit, se bohužel stávají často velmi záhy pacienty dětských kardiologických ordinací“, uvedla Urbanová a dodala: „Diagnózy, které se dříve objevovaly v pokročilém dospělém věku, se přesouvají do stále nižších věkových skupin.“

Nebezpečná skrytá sůl

Až 75 % konzumované soli pochází v potravě dětí z průmyslově zpracovaných potravin, asi 15 % je přidáváno během přípravy jídla a jen 10 % je obsaženo v přírodních surovinách. Při výběru hotové stravy, tzv. „skleniček“, by se měli rodiče zaměřit na deklarovaný obsah sodíku a upřednostňovat ty, u kterých je tento obsah co nejnižší.

„Nejjednodušší a nejúčinnější je vůbec děti na nadměrně slanou chuť nenavyknout“, doporučuje Jitka Rusková z Poradenského centra Výživa dětí. „Co nejdéle proto kojte a veškeré příkrmy připravované doma nesolte. Kupujete-li hotové příkrmy ve skleničkách, máte šanci mít příjem velmi dobře pod kontrolou. Hodnoty sodíku jsou zde totiž povinně uváděny. Následně se i u starších dětí snažte mít jejich jídelníček co nejvíce pod kontrolou,“ uzavírá Rusková.

U větších dětí by si rodiče měli dát pozor například i na některé snídaňové cereálie, které mohou mít téměř 1 000 mg sodíku ve 100 g, na 1 porci pak vychází cca 300 mg sodíku, což je například pro dospělého zhruba polovina doporučeného množství sodíku na den. Vztaženo k dětem ve věkové kategorii 1 - 3 roky to však znamená zhruba dvojnásobné překročení.

Zvláštní kapitolou jsou i minerální vody, které mohou obsahovat sodíku více než 1 000 mg v jednom litru. Při vypití většího množství minerální vody tak můžeme množství sodíku přesáhnout také velice snadno.

Obsah sodíku u běžných potravin
Běžný rohlík
 220 mg
Krajíc pšenično-žitného chleba
 370 mg
Krajíc celozrnného chleba
 370 mg
Sladký rohlík
 550 mg a více /100 g
Balkánský sýr
 1300 mg /100g
Tavený sýr
 900 mg/ 100 g
Trvanlivý salám
 800 mg/ 100g
 Šunka 750 mg/ 100 g
 Párky i dietní
 2 480 mg/ 100 g
 Kečup 1 100 mg/ 100 g
 Cereální sušenky
 330 mg/ 100 g
 1 hrnek kakaa
 150 mg/100 g

Doporučená dávka soli a sodíku pro děti je poloviční než pro dospělé. Jejich množství pro děti v různém věku uvádí následující tabulka.

Věk dětí
Sůl (g/den)
Sodík (mg/den)
4-12 měsíců< 0,5180
1-3 roky0,5-1300
4-7 let1
410
7-10 let1,15460
11-14 let1,25510

Nadměrný příjem soli (a sodíku) je velmi nežádoucí, a to jak u dospělých, tak u dětí. Je proto vhodné odvyknout si dosolování hotových pokrmů a nekonzumovat potraviny, na kterých je sůl viditelná (např. solené oříšky mají 790 mg sodíku ve 100 g, chipsy 750 mg sodíku ve 100 g, pečivo s krystalky soli). To by ale k dosažení doporučeného množství soli na den stále nestačilo. Neměli bychom to proto přehánět ani s uzeninami, slanými druhy sýrů a tavenými sýry a dochucujícími směsmi. Ty totiž často sůl nebo jinou složku se sodíkem obsahují (například často zmiňovaný glutamát sodný).

Jak děti na slanou chuť nenavyknout
Co nejdéle kojte
Veškeré příkrmy připravované doma nesolte – nenechte se zmást tím, že vám připravené jídlo nechutná, chuťové buňky miminka ještě slanou chuť nevyžadují
Kupujete-li hotové příkrmy ve skleničkách, máte šanci mít příjem velmi dobře pod kontrolou. Hodnoty sodíku jsou zde totiž povinně uváděny. Dobře proto čtěte nutriční hodnoty – i zdánlivě velmi podobné výrobky vykazují značně rozdílné hodnoty obsaženého sodíku
U starších dětí se snažte mít co nejdéle pod kontrolou jejich celodenní jídelníček, aby nedostaly mnoho příležitostí k nákupu jídel ve fast foodu, bufetech a automatech s nabídkou chipsů apod.
Připravujte dětem kvalitní snídaně a svačiny, upřednostňujte méně slané pečivo, tavené sýry nahraďte pomazánkou z kvalitního margarínu a zeleniny, salámy zaměňte za kvalitní šunku s nízkým podílem soli.
Je-li Vaše dítě již větší a na slanou chuť si bohužel zvyklo, snižujte postupně dávky soli při vaření, budete-li množství soli snižovat pozvolna, dítě to ani nezaregistruje, jeho celkový příjem soli se ale podstatně sníží.

 Tip na jídelníček pro dítě ve věku 1 - 3 roky

Celkové množství sodíku za den činí 240 mg:

Snídaně: Půl krajíčku chleba s margarínem a marmeládou, ½ jablka
Dopolední svačina: Mačkaný banán, ½ strouhaného jablka
Oběd: Telecí maso se zeleninou a bramborem (masozeleninová sklenička)
Odpolední svačina: Ovocná přesnídávka, náhradní mléčná výživa
Večeře: Rýžová kaše s malinami

 Jídelníček pro děti do 1 roku věku - méně než 80 mg sodíku

Snídaně: Kojení nebo náhradní mléčná výživa, kousek banánu
Dopolední svačina: ½ ovocné přesnídávky, dětské piškoty
Oběd: Jemný špenát s bramborami (masozeleninová sklenička)
Odpolední svačina: Strouhaná mrkev s jablkem
Večeře: Vanilková kaše, kojení nebo náhradní mléčná výživa

Více informací o soli v dětském jídelníčku a výživě dětí obecně naleznete na Vyzivadeti.cz .