Číňané hrozí Polsku vypovězením smlouvy a vláda premiéra Donalda Tuska zvažuje obrovské sankce.

Přitom jde o klíčovou část 91 kilometrů dlouhé autostrády, jež má před mistrovstvím Evropy ve fotbalu Euro 2012 spojit západní hranici země s metropolí. Číňané předloni vyhráli tendr, když nabídli, že 50 kilometrů dálnice v hodnotě tří miliard zlotých (18, 6 mld. korun) postaví za necelé 1, 3 miliardy – tedy v přepočtu o deset miliard korun laciněji než konkurence.

S výhradami vůči tendru vystoupily nejen domácí firmy, které namítaly, že jde o dumpingovou cenu, za niž se nedá v Polsku dálnice postavit, ale i Evropská komise. Bruselu se nezamlouvalo, že Varšava do veřejné zakázky pustila čínský Covec, zatímco podnikatelé z EU ke státním zakázkám v Číně podobný přístup nemají.

Nedovolíme, aby si firmy pohrůžkami zastavením práce vynucovaly víc penězDonald Tusk

Protože však Číňany stavěný úsek není spolufinancován z evropských fondů, Brusel zasáhnout nemohl.

Výraznější problémy se začaly objevovat v únoru. Tehdy vyšlo najevo, že spolupráce polských subdodavatelů s čínskou firmou skřípe. Proto Covec v dalších měsících přivezl z Číny 400 stavbařů, avšak závislosti na polských partnerech se tím nezbavil. Zastavil jim však platby, a když jeho dluhy překročily 117 miliónů zlotých (takřka 700 miliónů Kč), přestaly mu polské firmy poskytovat služby.

Pak se práce úplně zastavily, Covec vedení polských dálnic zaslal dopis s oznámením, že chce stavbu ukončit „kvůli tomu, že platby z polské strany dostáváme na poslední chvíli, ale především proto, že v Polsku neočekávaně vzrostly ceny stavebních materiálů a cena vykonané práce, což investor nechce zohlednit“ . Pokud prý ale polská strana změní stanovisko, práci co nejrychleji obnoví.

Varšava však odmítá couvnout. „Nedovolíme, aby si firmy pohrůžkami zastavením práce vynucovaly od polského státu víc peněz. Vše musí být v souladu se smlouvou a předpisy,“ řekl premiér Tusk a upozornil, že Polsko může sáhnout k sankcím za porušování smluv. Pokuta by podle něho mohla činit až 740 miliónů zlotých (4, 6 mld. korun).

Chystá se i alternativa

„Vláda už připravuje alternativní plán dokončení A 2 a bez Číňanů,“ dodal v úterý  Cezary Grabarczyk, ministr dopravy a infrastruktury, v minulosti velký stoupenec smlouvy s čínským konsorciem. „Dnes bych nabídku hodnotil naprosto odlišně,“ podotkl.

O tom, že by čínská konkurence mohla zlevnit výstavbu tras i u nás, uvažovalo i české ministerstvo dopravy. Exministr dopravy Vít Bárta (VV) o tom už jednal i s čínskými diplomaty. Proti se hned postavily české stavební firmy.