Hlídají, zda letouny plukovníka Kadáffího neporušují bezletovou zónu. Na jejich palubách se střídají piloti, navigátoři či radisté ze sedmnácti aliančních států. V nejbližších dnech začnou nad Libyí operovat i dva čeští vojáci, kteří již prošli mnohaměsíčním školením – pilot Milan Vojáček a navigátor Jindřich Sněhota.

Postupně by mělo v letounu, který dokáže vidět stovky kilometrů daleko, létat osm Čechů. V úterý se Česko na základně slavnostně připojilo k provozovatelům systému AWACS.

Podle velitele základny Burkharda Pototzkého se čeští vojáci účastnili již dvou misí v Afghánistánu a budou přínosem i teď. „Nad Libyí létáme šestnáct hodin denně,“ řekl Pototzky. Kvůli kratší vzdálenosti k bojové linii se letouny AWACS přesunuly na základny NATO v Itálii, Řecku a v Turecku.

Pilot Vojáček je v Německu již druhým rokem a podle svých slov je prvním českým pilotem, který po druhé světové válce létá do válečných misí v letadlech spojenců.

AWACS dává výhodu v boji

Pilotování nového stroje není prý o mnoho těžší, nejnáročnější je podle něj tankování za letu, které se musel naučit až s letouny AWACS. „Letadlo, které váží okolo 160 tun, se musí přiblížit na vzdálenost deseti metrů k ještě těžšímu letadlu. A v průběhu tankování se musíme oba udržet v prostoru krychle o hraně dvou metrů. Kdybych ten prostor opustil, dojde k odpojení a další spojení je velmi časově i fyzicky náročné,“ uvedl Vojáček.

Podle Davida Švagerky, který se připravuje na místo operátora průzkumných systémů, AWACS značně zvyšuje šance stíhačů v boji. „Když máte informace o situaci stovky kilometrů jinde v reálném čase, tak máte proti nepříteli nespornou výhodu,“ řekl Právu.

Podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka česká armáda přispívá na letouny AWACS 90 milióny korun ročně. Díky tomu bude Česko přímo získávat velmi cenné a utajované informace, které letouny nasbírají.