Testy DNA dokáže prý zfalšovat i student biologie

Právo, mcm

Jeruzalém

Izraelští vědci dokázali, že důkazy založené na DNA lze zfalšovat. Zároveň podle listu The New York Times nabídli metodu, jak tyto padělky odhalit. Testy krve, slin a dalších látek obsahujících lidskou DNA byly dosud považovány za zcela spolehlivé důkazy v soudním řízení i jinde.

Experti, pracující pro telavivskou firmu Nucleix, dokázali vyrobit krev i sliny s falešnou DNA. Předvedli také, že je možné pro tyto účely vytvořit kopii libovolného vzorku lidského genomu, uloženého v databance. „Dokázal by to každý vysokoškolský student biologie,“ uvedl doktor Dan Frumkin, který vedl výzkumný tým. Jeho studii nyní publikoval časopis Forensic Science International: Genetics.

Nejnázornější byl pokus s krví: Frumkin a jeho lidé vzali krevní vzorek ženy, pomocí odstředivky z ní odstranili původní genetický materiál a přidali mužskou DNA. Pak vzorek zaslali přední americké laboratoři, která provádí genetické analýzy pro policii. Nic netušící Američané „potvrdili“, že jde o mužskou krev.

Zpochybnění nové důkazní technologie

Vědecká poradkyně pro Americkou unii občanských svobod Tania Simoncelliová to označila za znepokojující zjištění. „Je daleko snazší umístit na místo zločinu DNA než otisky prstů. Vytváříme trestní systém, který stále více spoléhá na genetické testy,“ řekla.

Americký expert John M. Butler, který vede projekt testování lidské totožnosti, ale soudí, že „průměrný zločinec by něco takového nedokázal“.

„Teď si můžete naaranžovat scénu zločinu. To je dobrá zpráva pro krimipříběhy v televizi, nikoli ale pro systém trestní spravedlnosti. Bude zajímavé sledovat, jak na to zareagují právníci a zda experti na DNA tady v USA přijmou nebo odmítnou studii. Můžete si být ale jisti, že nebude trvat dlouho a důkazy založené na DNA budou na základě těchto zjištění napadány,“ řekl právní analytik americké televize CBS Andrew Cohen.

I pro takový případ ale nabízí vynalézavý Frumkin řešení: vyvinul test, který má ukázat, zda ve vzorcích nechybí některé molekuly, jež jsou v určitých bodech napojeny na řetězec kyseliny desoxyribonukleové (DNA). Pokud chybí, ukazuje to, že se vzorkem někdo manipuloval.

Přečtete si také: Počítač na bázi DNA bude léčit rakovinu
Představte si ho jako chytrou látku, která vnímá biochemické prostředí, provede jeho analýzu a v reakci na zjištěnou diagnózu uvolní odpovídající lék. Jako z vědeckofantastického románu! Více se dočtete v Café, čtvrteční příloze deníku Právo.