Průzkum se uskutečnil v rámci Roku řemesel 2016, který navazuje na loňský Rok technického vzdělávání. Pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ho připravila agentura IPSOS. Dotazník vyplnilo 500 rodičů dětí na základních školách. Uskutečnily se také dvě skupinové diskuse deváťáků, kteří zvažují řemeslné obory.

Vzhledem k tomu, že ve školním roce 2014/2015 bylo na středních odborných školách 36 procent středoškoláků, považuje asociace výsledky průzkumu za důkaz rostoucího zájmu o odborné vzdělávání.

Důležitá je možnost pokračování v dalším studiu

„Maturita je stále jasnou prioritou, ale její absolvování se začíná požadovat stále více na středních odborných školách (SOŠ). Zájem o učňovské obory neklesá, ale čím dál více mají rodiče zájem na tom, aby profesní vzdělání bylo ukončeno tak, že bude možné případně pokračovat v dalším studiu,” uvádí se v tiskové zprávě.

Rodiče o dalším vzdělávání svých potomků nerozhodují autoritativně. Konzultují to s dětmi a více než polovina uvedla, že se nakonec přikloní k jejich názoru. Rozhodují se zejména na základě dojmu ze dne otevřených dveří, webových stránek škol nebo doporučení známých.

Uplatnění na trhu práce

Rodiče podle průzkumu začínají vyžadovat univerzálnější obory, které absolventům poskytnou širší možnosti uplatnění na trhu práce. Chtěli by, aby se jejich potomci naučili i základy obchodu a rozvíjeli své komunikační dovednosti.

Deváťáci, kteří se již rozhodli pro učňovské obory, očekávají přípravu na konkrétní kariéru. Slibují si od ní kreativní a poctivé zaměstnání. Jako bonus vnímají zručnost i pro běžný život. Naopak mají obavu ze špatné úrovně učňovského vzdělávání a náročných pracovních podmínek.

Nejčastěji zvažovaným řemeslným oborem je kuchař/číšník. Následují profese spojené s opravou automobilů, stavebnictvím a údržbou bytových jednotek.

Každý desátý žák, který se hlásí na učňovské obory, uvažuje o kariéře truhláře nebo poskytování kadeřnických služeb.