Hlavní obsah

První kamión bez řidiče brázdí silnice u Magdeburgu

Právo, Jan Kovařík

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na první pohled šok – v pravém pruhu na dálnici se řítí kamión bez řidiče a za ním kavalkáda dalších pětadvaceti různě velkých nákladních aut, která se ho snaží předjet nebo zabrzdit, aby nedošlo k nejhoršímu.

BEZ KOMENTÁŘE: Kamión budoucnosti řídí autopilotVideo: Daimler

 
Článek

Vypadá to tak, jenže nejde o horor. Šestikilometrový úsek rozestavěné dálnice u východoněmeckého Magdeburgu si vybrala automobilka Daimler k testování převratné novinky, která má zabránit každoročním stovkám hrůzných karambolů s lidskými oběťmi. Ale také možná připraví o práci stovky řidičů.

Jako práce to podle týdeníku Der Spiegel vůbec nevypadá – zkušební inženýr Dirk Stranz v kabině vozu pár metrů po rozjezdu pouští volant, odsedává si na místo spolujezdce a začíná něco hledat ve svém iPadu.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Foto: blog.daimler.de

Kamión v modelové situaci na rozestavěné dálnici u východoněmeckého Magdeburgu

Stříbrný kamión, brumlavý Mercedes řady Actros, pokračuje v jízdě sám. Ani blížící se konec fronty čekajících vozů inženýra nevzrušuje, protože náklaďák automaticky zhodnotil situaci a zpomaluje, až zastaví úplně.

Foto: blog.daimler.de

Kamión budoucnosti, který zvládne jízdu bez řidiče.

A za ním i zmíněných 25 doprovodných aut, která vytvářejí dojem skutečné dopravy na dálnici a simulují i problémy, které mohou nastat – hvízdající policejní auto hledající průjezd nebo náklaďák simulující poruchu. Automat reaguje promptně a správně.

Stereokameraa dva radary

Zatím tento robot umí málo, které by nestačilo na získání řidičského oprávnění, a také jezdí jen v pravém pruhu. K předjíždění či k vyjetí z dálnice potřebuje člověka, stejně jako k dalším manévrům. Ale tento začátečník míří k cíli, jímž je automatické řízení za plného provozu.

Nákladní vozy, které mají v budoucnu automaticky jezdit, zatím potřebují laserové scannery užívané armádami k preciznímu zobrazení okolí a k průjezdu chaotickou městskou dopravou. „Tyto věci jsou tak drahé, že bychom neměli žádné šance na trhu, konstatuje Even Ennerst,“ šéf vývoje v koncernu Daimler.

Foto: blog.daimler.de

Inženýr Stranz pouští volant a začíná práci na tabletu.

„Samostatnou jízdu po přehledné dálnici by Daimler měl zvládnout s relativně běžnými prostředky: jedna stereokamera a dva radary, jež se už používají v jiných asistenčních systémech. Jsou spolehlivé jako dobrý a vyspaný šofér,“ říká Martin Zeilinger, inženýr zodpovědný za projekt. Podle něj automatizace pomůže „dramaticky snížit počet nehod“. Dnešní řidiči prý jezdí příliš těsně za sebou, příliš rychle a ovlivňuje je okolí silnice.

Na německých silnicích ročně umírá na 800 lidí při nehodách s účastí nákladních aut a na dálnicích jsou bouračky denně. Tomu by měl automatický systém řízení zabránit. Ne sice úplně, ale k bouračce by mohlo dojít tak párkrát do roka.

Ročně odchází 15 tisíc dálkových řidičů

První robot-náklaďák, který by přejel člověka, může podle expertů vyvolat mnohem větší pozornost než stovky přejetých auty řízenými lidmi. A v tom je psychologický problém: strach z možného chybného rozhodnutí robota. Ve většině zemí totiž platí, že auta musí řídit lidé. Podle firmy Mercedes se dá očekávat, že nejpozději v roce 2025 bude povolena jízda vozů řízených automaty.

To by byl nejvyšší čas, protože ročně jen v Německu odchází do důchodu na 15 tisíc dálkových řidičů a následovníků je nedostatek. Většina firem odkázaných na dálkovou přepravu hodnotí situaci jako špatnou.

Foto: blog.daimler.de

Řidič se bude moci věnovat mimo řízení i příjemnějším věcem.

Ale i tady vidí Daimler zajímavou změnu z řidiče otroka na moderního logistického manažera, jímž se během jízdy stane pomocí mobilního počítače.

Navíc by se odbouraly povinné přestávky, které u řidiče kamiónu znamenají strávit polovinu doby přepravy na odpočívadle – v budoucnu by mohl řidič během jízdy i spát, což ale podle šéfa projektu není vize firmy. Ta zatím podle týdeníku řidiče nevyhání z kabiny, ale dává mu jinou funkci.

Reklama

Výběr článků

Načítám