Největší dinosaurus moc nemyslel, zato pořádně jedl

ČTK, BBC, aa

Obr s velice malou, ale zubatou hlavou – tak by se dal popsat největší dinosaurus, který kdy žil i na území dnešní Evropy. Jeho lebku, teprve třetí na světě, vykopali španělští paleontologové u města Teruel.

„Hodně žral a málo myslel,“ shrnul šéf vykopávek Luis Alcalá nepoměr mezi velkou obličejovou a malou mozkovou částí lebky. Turiasaurus riodevensis dosahoval výšky 30 metrů a vážil 40 tun. Lebka je 70 centimetrů dlouhá, půl metru vysoká a skoro stejně široká, v poměru k tělu tedy docela malá.

„To aby se mu nezlomil krk,“ vysvětlil listu El Mundo paleontolog. Vědci na lokalitě východně od Madridu pracují už sedm let a dokázali najít asi 55 procent kostry, což z ní dělá nejúplnější nález na světě.

Poněkud skromně vedle toho vyznívá čínský nález třicetkrát lehčího dravého dinosaura. Pro zasvěcené čtenáře časopisu Nature je ale Yutyrannus huali senzací – odhadovanou „živou váhou“ 1400 kilogramů jde o nejtěžšího opeřeného příslušníka této kdysi dominantní skupiny živočichů.

Vzhledem k tomu, že opeření dinosauři jsou předkové ptáků, soudilo se, že peří měli jen drobnější praještěři. Yutyrannus se navíc ukázal být starším příbuzným „slavného“ Tyrannosaura rexe. Nikdo nepředpokládal, že i v rodině těchto dravců se „nosilo“ peří. Podle všeho sloužilo jako „kožich“ a možná i při námluvách.