WiFi vlny z notebooku poškozují mužům spermie, tvrdí vědci

Právo, znk

Surfování po internetu pomocí notebooku s bezdrátovým (WiFi) připojením může uživatelům za určitých okolností poškodit spermie. S tímto zjištěním přišel tým amerických a argentinských vědců. Jde podle nich o situaci, kdy si uživatel položí přenosný počítač na klín.

Blízkost zdroje intenzivního záření ničí anebo přinejmenším poškozuje spermie, čímž klesá mužská plodnost. Čtvrtina spermií umístěných v rámci testů poblíž laptopu na zhruba čtyři hodiny přestala jevit známky života, poškozeno bylo DNA dalších asi deseti procent.

Podle studie zveřejněné v odborném časopise Fertility and Sterility za to mohou elektromagnetické vlny vydávané při bezdrátovou komunikací. „Data ukazují, že užívání laptopů bezdrátově napojených na internet a umístěných poblíž mužských pohlavních orgánů může zhoršit kvalitu spermatu,“ shrnul výsledky výzkumu podle listu The Daily Telegraph šéf vědeckého týmu Conrado Avendano.

Experti ale upozornili, že výzkum se odehrál v „umělém prostředí“ a že muži tak nemusí hned panikařit. „Ještě nevíme, zda to platí pro všechny typy notebooků s WiFi technologií. Nevíme také zatím, jaké podmínky užívání notebooků tento účinek zvýrazňují,“ dodal Avendano.