Halleyovu kometu pozorovali jako první už dávní Řekové

Novinky, coe

K astronomické události, kdy byla na obloze vidět slavná Halleyova kometa, došlo podle posledních zjištění vědců mnohem dříve, než se dosud předpokládalo. Zatímco dosud známé čínské záznamy její výskyt datovaly do roku 240 před naším letopočtem, podle nově prostudovaných zápisků starořeckých archivářů to bylo už v roce 466 před naším letopočtem.

Halleyova kometa byla zaznamenána na tapisérii z Bayeux v roce 1066 jako zlé znamení.

Vědci ve starořeckých záznamech o pádu meteoritu do oblasti v severním Řecku mezi lety 467-466 před naším letopočtem objevili podle časopisu New Scientist také zmínku o výskytu komety. Podle výpočtů se právě v roce 466 před naším letopočtem mohla na 80 dní objevit právě Halleyova kometa, jak uvádí časopis Journal of Cosmology.

Pokud se potvrdí, že šlo skutečně o slavnou kometu, vědci budou muset posunout datum jejího prvního spatření na obloze o 226 let.

Podle odborníků byl význam výskytu komety v tehdejší době zcela zastíněn pádem asteroidu, který byl podle údajů tehdejších zapisovatelů „velký jako vůz“. Měl barvu spáleniště a na dalších pět set let se stal turistickou atrakcí.

Přesný interval

Zhruba po sto letech od pádu meteoritu a výskytu komety popsal tyto události i Aristoteles. Jak uvedl, v době, kdy meteorit spadl, „bylo na západě vidět kometu“.

Astronomové Eric Hintz a filozof Daniel Graham z Brigham University v Utahu rekonstruovali pravděpodobnou dráhu tělesa a spočítali, že mohla být vidět 80 dní od počátku června do konce srpna v roce 466 před naším letopočtem.

„Je obtížné vrátit se v čase tak daleko. Není to jako u zatmění, které se dá předpovídat,“ uvedl Hintz pro BBC.

Další dokumenty z té doby skutečně dokládají, že kometa byla viditelná asi 75 dní. Takto přesný údaj podporuje teorii o tom, že kometa, jejíž výskyt propočítali Hintz s Grahamem, musela být vidět, protože tehdejší Řekové si žádné podrobné záznamy o astronomických jevech na rozdíl od Číňanů a Babylóňanů nevedli.

Hintz se dále domnívá, že mezi pádem meteoritu a výskytem komety nebyla žádná souvislost. „Bylo by to hezké, kdyby byly nějak spojeny, kdyby třeba ten spadlý kus pocházel z komety. Ale myslím, že to byla prostě jenom náhoda."