RECENZE: Gangsterský muzikál se sociálním podtextem

Sedm let po uvedení na newyorské Broadwayi přináší muzikál Bonnie a Clyde v české premiéře muzikálový soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni.

Zbraně v rukou a v srdci americký sen – to jsou Bonnie a Clyde.

Autorem hudby je zkušený skladatel Frank Wildhorn, u nás známý především karlínským muzikálem Carmen, který napsal pro Lucii Bílou, ale na svém kontě má na dvě desítky úspěšných titulů. Hudba Bonnie a Clyde v sobě slučuje country, gospel, blues i rock s líbivostí pop-music. Gangsterský muzikál má několik skutečných hitů i dynamických tanečních čísel, ale především je to dobře napsaný divadelní příběh.

Nejen slzavá love story

Rozhodně to není jen efektní a slzavá love story, i když vzájemná přitažlivost mezi Clydem Barrowem a Bonnie Parkerovou tu hraje velkou roli. Sympatie pro gangsterskou dvojici, která není jen adorována, nýbrž ukázána i ve své drsnosti a cyničnosti, roste do značné míry i ze sociálního podtextu americké společnosti v době hospodářské krize 30. let; kromě lásky a loupení se tu hraje i o sociální i jiné (ne)spravedlnosti, předpojatosti, násilí a americkém snu. Vedle ústřední dvojice je postaven kontrastní pár Clydeova bratra Bucka a jeho ženy Blanche, který se marně usiluje vrátit na cestu počestného života. Svou roli v příběhu mají i touhy, falešné idoly, nesplněné naděje, sny a zklamání.

Bonnie (Petra Vraspírová) a Clyde (Roman Tomeš) tvoří sehranou dvojici.

V plzeňském Novém divadle se hraje na rozpohybované retro scéně zdůrazňující zálibu v rychlých autech a s designem založeným na dobových reklamách. Na horizontu se kromě ilustračních fotografií promítají i aktuálně snímané akce a tváře protagonistů – někdy to zajímavě podtrhuje dění na scéně, jindy ruší. Z posledních řad prudce stoupajícího hlediště navíc ani není plátno vidět celé.

Skvělé výkony protagonistů

Režisér Roman Meluzín nestaví velkolepou show, ale citlivě buduje uvěřitelný příběh a vztahy postav. Inscenace má dynamické tempo s rychlými proměnami. Rozhodně nenudí, snad jen občas na rozlehlé ploše jeviště působí taneční a sborové scény trochu titěrně a chudě.

Adam Rezner a Roman Tomeš jako gangsterští bratři Buck a Clyde Barrowovi.

Plzeňské divadlo disponující převážně mladým muzikálovým souborem má pro hlavní role hned dvojí kvalitní obsazení. Přitom Wildhorn protagonisty nijak nešetřil a napsal jim pěvecky velmi náročné party. Roman Tomeš (alternuje Pavel Režný) ale výtečně zvládá i vysoké polohy Clydeova partu a herecky vede diváky po kolísající hraně sympatií a pochybností pro mladého gangstera. Bonnie Petry Vraspírové (alternuje Karolína Gudasová) má půvab a naivitu dívky toužící po filmové kariéře i rozhodnost, s níž se vydává do nejistého života po boku gangstera Clydea, a navíc velmi dobře zpívá. Oba tvoří ideální dvojici.

V rolích Bucka Barrowa a jeho ženy Blanche vytvářejí protagonistům pěvecky i herecky vyrovnanou konkurenci Adam Rezner a Soňa Hanzlíčková Borková, z dalších postav je tu šerifův pomocník Ted zamilovaný do Bonnie v přesvědčivém ztvárnění Petra Ryšavého, pěvecky zdatný Kazatel Lukáše Ondruše i dětský pár Bonnie a Clyde v podání Sofie Machálkové a Matyáše Rouse. Dobře vypracované jsou i menší role – matka Bonnie (Venuše Zaoralová Dvořáková) nebo šerif Schmid (Radek Štědronský Shejbal). A velmi solidní výkon odvedla i company a živě hrající orchestr.

Představení Bonnie a Clyde dokazuje výbornou kondici i invenční dramaturgii plzeňského souboru. Na podzim uvede tento titul v pozměněné verzi Hudební divadlo Karlín, takže se divákům nabízí zajímavé srovnání.

Ivan Menchell, Don Black a Frank Wildhorn: Bonnie a Clyde
Český překlad: Adam Novák, režie: Roman Meluzín, dirigenti: Pavel Kantořík a Jiří Petrdlík, choreografie: Lukáš Vít, scéna: Daniel Dvořák, kostýmy: Dana Haklová. Česká premiéra 7. května na Nové scéně DJKT (psáno z první reprízy 10. května).