Titaniku se málem nepodařilo premiérově zakotvit. Vypadla větší část elektrických fází a nejlepší české muzikálové divadlo se nořilo do tmy, skoro jako když nevídaně klidná mořská hladina v noci ze 14. na 15. dubna 1912 vystoupala po srážce s ledovcem nad strojovnu a padesát dva tisíce tun oceli definitivně přestalo zářit…

Muzikál Titanic měl premiéru v roce 1997 v newyorském LuntFontanne Theatre. Provázely ji potíže srovnatelné s těmi brněnskými. A měl také smůlu, že půl roku po premiéře přišla do kin jedenáctioscarová verze Cameronova Titaniku s DiCapriem, Winsletovou a hitem Jamese Hornera. Přesto obdržel pět ocenění Tony a dočkal se 804 repríz.

Režisér Stanislav Moša si kvalitu předlohy ověřil už před rokem ve švýcarském Walenstadtu, kde se stejným týmem – hudební nastudování Dan Kalousek a Jakub Žídek, s choreografkou Anetou Majerovou, scénografem Christophem Weyersem, kostymérkou Andreou Kučerovou a s dalšími českými spolupracovníky – zakotvili Titanic na břehu jezera.

Profesionálnější tým v Česku nedá nikdo jiný dohromady. Jenom nositelé Thálií! Petr Gazdík, Petr Štěpán, Dušan Vitázek, Zdena Herfortová, Radka Coufalová, Markéta Sedláčková, jestli jsem na někoho nezapomněl. A to ještě Zdeněk Junák, Jana Musilová, Igor Ondříček, Jan Apolenář, Jiří Mach, Aleš Slanina, Ladislav Kolář, Robert Jicha, Evelina Studénková nebo Eliška Skálová k ní mají věčně nebo i právě nakročeno.

Jako v každém modernějším muzikálu i v Brně nakonec příběh dopadne lépe než ve filmu. Titanic se sice potopí, ale hlavní hrdinové, tentokrát z lidu, pasažéři třetí třídy Kate a Jim, Irové jak polena – Eliška Skálová, Markéta Pešková nebo Barbora Remišová a Marek Kolář či Jan Brožek – přežijí a mohou se šťastně políbit… Ti, kteří měli umřít, zahynuli.

Ne všechno na premiéře ještě sedělo, zejména v intonacích až po smolný duet senátora Strause a jeho ženy na potápějící se lodi (Ladislav Kolář, Zdena Herfortová). Také se diváci nedověděli, jestli přežil živý pejsek pasažérky I. třídy. Na Carpathii už nebyl.

Přesto je muzikál Titanic výkvětem možností současného divadla. Za zhlédnutí určitě stojí.

Peter Stone, Maury Yeston: Titanic
Překlad: Stanislav Moša, Zuzana Čtveráčková, režie a úprava: Stanislav Moša, dramaturgie: Klára Latzková, hudební nastudování a dirigenti: Dan Kalousek, Jakub Žídek, scénické projekce: Petr Hloušek. Česká premiéra 16. ledna na Hudební scéně Městského divadla Brno.

Celkové hodnocení: 75 %