Každé z operních divadel se v Praze prezentuje jednou inscenací podle svého výběru. Festival zahájila ve čtvrtek 26. ledna symbolicky premiéra Boitova Mefistofela souboru pražského Národního divadla, respektive Státní opery a od pátku se pak představily první tři mimopražské soubory. V pátek v sále holešovické scény La Fabrika to byl nejmladší operní soubor Opera Povera, který založil režisér Rocc, v jehož nastudování se hrálo i operní monodrama Martin Středa kanadského rodáka s česko-čínskými rodiči Andrewa Yin Svobody.

Osud mu dopřál jen 27 let života a jeho jediná opera vznikla těsně před jeho smrtí. Příběh vězně umírajícího v nelidských podmínkách v jáchymovské podzemní kobce sugestivním herecko-pěveckým způsobem ztvárnil barytonista Tomáš Krejčí, komorní orchestr citlivě řídila dirigentka Gabriela Tardonová. I přes jistou nevyváženost díla to byl poutavý večer, který budil úvahy, jakým směrem by se byla vyvíjela tvorba talentovaného skladatele a očekávání, s čím přijde Opera Povera příště.

Mascagniho působivou operu Sedlák kavalír uvede v úterý Jihočeské divadlo z Českých Budějovic. Na snímku Miloš Horák jako Alfio.

Mascagniho působivou operu Sedlák kavalír uvede v úterý Jihočeské divadlo z Českých Budějovic. Na snímku Miloš Horák jako Alfio.

FOTO: Michal Siroň

Sobotní večer ve Stavovském divadle patřil Janáčkově Její pastorkyni v provedení opery Slezského divadla z Opavy. Inscenaci v tradiční režii, kostýmech i střídmé scénografii přijali diváci bouřlivým aplausem, který odměnil výkony Terezy Kavecké v titulní roli, Kataríny Jordy Kramolišové jako Kostelničky, Juraje Nociara i Jakuba Rouska v rolích Števy a Laca, jakož i sboru, baletu a především orchestru v dynamicky a výrazově bohatém podání dirigenta Petra Šumníka. Opavská opera tak opět, jako již v minulých letech, na festivalu bodovala u diváků svým nadšením a zaujetím, s nímž Janáčkovo dílo předvedla.

Mimořádný zážitek připravil publiku Národního divadla soubor Moravského divadla z Olomouce v neděli uvedením opery Viktora Ullmanna Pád Antikrista. Složité dílo plné symbolů nastudoval v hanácké metropoli režisér Jan Antonín Pitínský a umělecký šéf souboru, dirigent Miloslav Oswald, způsobem, jemuž patří obdiv a úcta k odvážnému dramaturgickému i inscenačnímu počinu. Olomoucký soubor se u nás jako první odhodlal k domácímu uvedení náročného díla autora, jehož život skončil v roce 1944 v osvětimské plynové komoře, a hostováním na jevišti Národního divadla tak splatil dluh, jehož splátka náležela především naší první scéně. Nutno říci, že olomoucká inscenace Pádu Antikrista si ale co do úrovně nastudování s první scénou nijak nezadá. Výkony Václava Málka, Milana Vlčka, Jiřího Přibyla, Petra Martínka, Martina Štolby a dalších protagonistů právem odměnil dlouhý potlesk a volání bravo.

K festivalovým zážitkům patřil Ullmannův Pád Antikrista. Na snímku zleva Milan Vlček (Umělec) a Jiří Přibyl (Stařec).

K festivalovým zážitkům patřil Ullmannův Pád Antikrista. Na snímku zleva Milan Vlček (Umělec) a Jiří Přibyl (Stařec).

FOTO: Pavel Malý

V pondělí večer se v Národním divadle představí první ze slovenských souborů - Štátna opera Banská Bystrica s Čajkovského Evženem Oněginem, pozoruhodnou dvojici titulů uvede v úterý rovněž v Národním divadle Jihočeské divadlo z Českých Budějovic - Mascagniho populární veristickou operu Sedlák kavalír doplní původní scénická kantáta Nyní a navždy českobudějovického šéfa opery, argentinského dirigenta a skladatele Maria de Rose.

Ve středu a ve čtvrtek bude festivalový program patřit české tvorbě - soubor Národního divadla uvede svou inscenaci Fibichovy opery Pád Arkuna a plzeňské Divadlo J. K. Tyla operu Bohuslava Martinů Voják a tanečnice. Vstupenky na festivalová představení jsou dosud k dostání v pokladnách Národního divadla a jsou cenově dostupné širokému okruhu milovníků opery.