RECENZE: Horečka sobotní noci tepe divoce a dravě

Po Pomádě, s níž se publikum bouřlivě rozloučilo na konci loňské sezóny, uvedlo pražské Divadlo Kalich toto úterý neméně legendární Horečku sobotní noci.

Jan Kříž jako český John Travolta diváky nezklame.

Taneční muzikál podle hudebního disko filmu režiséra Johna Badhama, který přes noc udělal hvězdu z Johna Travolty, měl premiéru v květnu 1998 v londýnském West Endu a o rok později na newyorské Broadwayi. Na jeviště přinesl kultovní písničky skupiny Bee Gees a to v drsnější moderní aranži a soundu, než jaké nabízelo disko sedmdesátých let.

Příběh Tonyho Manera, který se z prodavače v obchodě s barvami mění každou sobotní noc v krále tanečního parketu, sloužil ve filmu především jako odrazový můstek k velkým tanečním scénám. Na jevišti se ukázala naléhavější potřeba příběhu a jeho zobecnění, takže se tu víc hraje o „ztracené generaci“ teenagerů, kteří nevidí vlastní budoucnost a život utrácejí v plytkých bitkách a povrchním sexu v autě, nerozumí si se svými rodiči a vlastně ani sami se sebou. I tak ale nejde o žádnou psycho-sociologickou sondu, scénář je místy dost kostrbatým i povrchním navěšením závažnějších problémů (Bobby C. a jeho těhotná partnerka, Tonyho bratr Frank jr.) na taneční show, která je pro film i muzikál hlavní devízou.

Divadlo Kalich se na Horečku sobotní noci dlouho připravovalo. Pro náročný taneční muzikál bylo třeba dát dohromady partu mladých lidí, kteří ho utančí a uzpívají. Úterní premiéra diváky přesvědčila, že tým Divadla Kalich v čele s režisérem a choreografem Jánem Ďurovčíkem si v konkurzech našel a během let vychoval kvalitní obsazení rekrutující se převážně z mladých absolventů domácích muzikálových a tanečních škol.

Na scénu tak přivedl strhující taneční i pěveckou show, která divákům bere dech svým nasazením vyhnaným do nejvyšších obrátek. Ďurovčík je mistrem v tom, jak sladit choreografii, v níž vedle dokonale odpozorovaných dobových prvků lze zahlédnout i jeho původní folklórní zkušenost, s celkovým vizuálem inscenace, v níž kromě lidí tančí i paprsky bodových reflektorů, odlesky třpytivých plošek disko koulí, scénografické konstrukce orámované neonovými konturami ostrých barev a proměňují jeviště i sál v jeden velký taneční klub.

Písničky skupiny Bee Gees opatřil dobře znějícími českými texty Adam Novák, hudbu s velkým drajvem nahrál orchestr pod vedením Ľubomíra Dolného, její zvuk byl ale na premiéře vyhnán až na samou hranici snesitelnosti. Celé obsazení včetně company tančí a zpívá na doraz od začátku do konce.

Jan Kříž v roli Tonyho je dokonalým českým Travoltou, vedle výborného zpěvu zapracoval obrovsky i na svých tanečních kvalitách a jeho výkon nemá chybu. A herecky je jeho Tony přesným mixem předstírané suverenity a nejistoty kluka, který neví, co sám se sebou.

Markéta Procházková v roli Stephanie nepůsobí tak suverénně, především ji zrazuje intonace jejího zpěvu, zejména ve vyšších polohách, Michaela Doubravová jako Anette je po pěvecké i herecké stránce přesvědčivější. Z ostatních zaujme přednesem písně Tragedy Roman Tomeš jako Bobby C., komediální nadsázkou Juraj Bernáth jako DJ, Pete a Fusco. Ale dobří jsou všichni, síla téhle inscenace je především v jejím kolektivním pohybovém i pěveckém nasazení, které z Horečky sobotní noci činí jednu z předních událostí muzikálové sezóny.

Horečka sobotní noci
Překlad libreta a písňové texty: Adam Novák, režie a choreografie: Ján Ďurovčík, pěvecké a hudební nastudování, aranžmá, hudební produkce nahrávky: Ľubomír Dolný, scéna: Martin Černý, kostýmy: Zuzana Straková, světlený design: Ján Ďurovčík, producent: Michal Kocourek. Česká premiéra 3. září v Divadle Kalich Praha.

Celkové hodnocení: 90 %