V Praze jste byl již několikrát. Jak na vás působí?

Mám ji rád. Její architektura krásně dýchá historií, kromě toho má bohatou hudební tradici. Znám mnoho muzikantů, kteří působili v Praze, a ti mají výbornou školu.

Kdo například?

Pracoval jsem třeba se Štefanem Margitou a s dalšími zpěváky. Ale tentokrát budu poprvé spolupracovat s Českou filharmonií.

Verdiho Requiem je základní dílo vokálně-symfonické tvorby, zejména pro každého Itala. Jaký k němu máte vztah?

Na tomto díle jsem pracoval už mnohokrát s různými soubory. V první řadě je důležité se naladit na skladatele v kontextu všech jeho děl. Nestačí si vytáhnout jen jednu věc. Verdi byl jedním z největších géniů v dějinách světové hudby a Requiem je podle mého názoru jedním z jeho nejzajímavějších kusů. Myslím, že nic víc není třeba dodávat, je jasné, že můj vztah k této skladbě je více než vřelý.

Působíte jako dirigent v Metropolitní opeře v New Yorku a v Curychu. Co vás tam čeká příští sezónu? Máte vůbec čas na řízení symfonických koncertů?

V Curychu chystáme produkci Beethovenova Fidelia a také nové nastudování Verdiho Aidy. Kromě toho nás čekají nějaké menší produkce a koncerty. V New Yorku zase plánujeme uvedení Rossiniho Popelky, kterou budeme vysílat i prostřednictvím HD přenosů do kin po celém světě. Na to se moc těším, roli Angeliny bude hrát Joyce DiDonato. To je zpěvačka, které si velmi cením.

V poslední době je trend slučovat vážnou hudbu a moderní pop-music. Co si o tom myslíte?

Hudba je dobrá, není důležité, o jakém žánru se bavíme. Pop může pomoci představit klasickou muziku mladým lidem, kteří o ní třeba nemají takové povědomí, nenechali ji zatím vstoupit do svých životů. Osobně si myslím, že k tomu, abychom takovým lidem vážnou hudbu zprostředkovali, nepotřebujeme popmusic. Ale proč ne, je to v pořádku, a když to někoho baví a jiného osloví, může to být zajímavé. Ale jak jsem řekl, je důležité, aby lidé měli hudbu ve svém životě, je jedno, jaký druh hudby si vyberou ke spojení se světem.

Dovedete si představit, že byste přijal nabídku na podobnou spolupráci?

No, pro mě je to něco trochu jiného. Ale kdo ví, kdyby byl koncept a nápad zajímavý, rozhodně bych o tom přemýšlel.

Je na té populární scéně někdo, jehož práce vás oslovuje?

Respektuji profesionalitu každého umělce. Jsou pracovití a profesionální, mají těžké životy – stejně jako v klasické hudbě. Mám rád Stinga, který je jedním z největších profesionálů, které znám, a je to vynikající muzikant. Líbí se mi také Björk, je fantastická, hodně dře.