Na Bojišti, kde se hudební přehlídka koná, v pátek svítilo slunce. Třeba už při bohoslužbě, jíž festivalový den otevřel katolický kněz Anton Otte a věnoval ji obětem násilného poválečného odsunu německého obyvatelstva.

Zářivými hvězdami pak byli David Koller a Vinnetou s Nšo-či. Koller si trutnovské publikum svým večerním koncertem podmanit. On i jeho skupina se totiž nacházejí ve skvělé formě, někteří zasvěcení si dokonce všimli, že frontman během vystoupení několikrát radostně vyskočil, což u něho nebývá zvykem.

Setlist tvořily písničky z Kollerových sólových desek a také z repertoáru Lucie. Kapela jim dala lehce odlišnou úpravu, mnohdy přitom dosti překvapivou (třeba kytarové riffy namísto zvuku kláves ve známém motivu Šroubů do hlavy) a daná hitovost písniček poté vyvolala minimálně skvělou náladu na pódiu i pod ním.

Vinnetou a Nšo-či dostali štěňata

Po Kollerově setu pořadatelé pozvali na pódium francouzské herce Pierra Brice a Marii Versiniovou. Představitel filmového Vinnetoua byl na trutnovském festivalu již před pěti lety a tehdy dostal darem indiánskou čelenku. V pátek mu přibyla druhá a k tomu živé štěně. To ostatně obdržela i Versiniová a doprovod.

„Zrovna to řešíme,“ odpověděl Novinkám.cz ředitel festivalu Maretin Věchet na otázku, jestli si herci psy skutečně odvezou domů.

Pierre Brice a Marie Versiniová dostali zvláštní dary.

Pierre Brice a Marie Versiniová dostali zvláštní dary.

FOTO: Jiří Janda

Vystoupení Vinnetoua a Nšo-či nebylo evidentně vůbec připravené, a tak nejprve na pozvání na scénu nedorazil Brice, Nšo-či se naučila několik českých frází, které řekla nejhůř, jak to šlo, a při Věchetově předávání darů visel nad pódiem otazník rozpačitosti, zda je štěně pro čtyřiaosmdesátiletého muže a třiasedmdesátiletou ženu vhodný prezent.

Natacha Atlas stavěla mosty

Trutnovský festival v pátek nabídl i pozoruhodné noční vystoupení zpěvačky Natachy Atlas. Ve své hudbě spojuje několik kultur a pohybuje se především v oblasti etnické hudby. Noční koncert svou náladou akci uvolnil, Natacha Atlas pak s ohledem na to, že festival je věnován obětem hromadného poválečného odsunu, demonstrovala alternativu jakémukoliv násilí, sice stavění mostů mezi kulturami.

Velmi příjemně překvapili poprockoví nováčci Tommy Indian, nad jejichž setem zavlála písničková lehkost, stejně tak hudební a pěvecký nadhled. Bylo by dobré tuhle kapelu v budoucnu nepřehlížet, byť pracuje s anglickými texty a její tvorba nepatří zrovna do pokladnice tradičního českého poprocku.

Noční koncert ostravských Malignant Tumour patřil na festivalu k nejtvrdším. Syrový a přímočarý metal s prvky rokenrolu měl tak drtivou energii, že nebylo možné vystoupení čtveřice opustit. Navíc měl schopnost takříkajíc vtáhnout do děje. Byl to výborný koncert.

Podobné to bylo i s retro kapelou Dead Popeʼs Company, jejíž písničky mají melodický charakter a provedení je jisté, ruku v ruce s pódiovou prezentací. Další jméno, které není špatné přehlížet.

Medvěd 009

Na menší scéně, o níž je se třemi posledně jmenovanými skupinami řeč, se dobře předvedli i progresivně crossoveroví The Switch nebo písničkově nadupaní a diváky nadšeně přijatí Medvěd 009. Po mnoha letech existence mají obě formace ve svém „přednesu“ jistotu a lehkost. Jejich sound to evidentně povznáší a vystoupení se stala po všech stránkách samozřejmostí.

Na hlavním pódiu zklamali britští The Damned, protože jejich gotický punk rock byl energicky naprosto vyhaslý a fádní. Wabi Daněk a Ďáblovo stádo nabídli jistoty české trampské písně, škoda jen, že si Daněk nepamatoval texty a musel je lovit z papírů ležících u jeho nohou. Pokud totiž někdo v Trutnově zpíval evergreeny, byl to v pátek právě on.

Velkou naléhavost a krásu v sobě měly písničky Petra Linharta, jenž se představil s kapelou 29 Saiten, a Poletíme? byli dost zábavní na to, aby to diváky nenechalo chladné.

Podle odhadu je na festivalu necelých deset tisíc návštěvníků. V sobotu se představí mimo jiné Jiří Schmitzer, Rachid Taha, Toy Dolls nebo Julian Marley. Akce skončí v neděli pozdě v noci.