Hlavní obsah

Gardinerův Bach na Pražském jaru byl školou autenticity

Právo, vla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Lepší prolog si festival Pražské jaro nemohl přát. Tři dny před zahájením na mimořádném koncertě ve vyprodaném Dvořákově sále Rudolfina zazněl v neděli 9. května klenot barokní hudby, Mše h moll J. S. Bacha v provedení dvou britských souborů vedených Sirem Johnem Eliotem Gardinerem – English Baroque Soloists a Monteverdi Choir.

Foto: ČTK

Dirigent John Eliot Gardiner

Článek

Gardiner je u nás častým hostem, ale se „svými“ soubory přijel poprvé. Dílo v 60. letech uváděl festival často, ale v katedrále sv. Víta, v moderním provedení a ve velkém obsazení. Tentokrát zaznělo s mnohem menšími provozními „nároky“ – oba soubory se bez potíží umístily na pódiu a Gardiner dirigoval zpaměti jen prsty bez taktovky.

Mši spojující katolické i protestantské prvky interpretovaly soubory dobově na autentické nástroje a se sborem, jehož členové zpívali i čtyři sólové party – vždy jen povystoupili dopředu, někdy k dirigentovi, ale zůstávali členy celku.

Vynikající sólisty měl i orchestr, takže dojem z dvouhodinového díla hraného bez přestávky byl úchvatný. Bach, který mši nikdy neslyšel vcelku, by byl určitě spokojen.

Reklama

Související články

Víkend s Pražským jarem

Dvě akce zařadil 65. ročník hudebního festivalu Pražské jaro jako Prolog během tohoto víkendu. V sobotu v 18 hod se uskuteční na Staroměstském náměstí koncert...

Výběr článků

Načítám