Hlavní obsah

Projekt Mystika tvaru vystavuje v Praze italský výtvarník Marco Bagnoli

Právo, Kateřina Farná

Prostor románského sklepení Českého muzea výtvarných umění v Praze nadchl italského výtvarníka Marka Bagnoliho natolik, že se rozhodl speciálně pro něj vytvořit umělecký projekt s názvem Mystika tvaru. Výstava se koná do 26. dubna.

Článek

„Vybral jsem si tento prostor kvůli tomu, jak se mnou komunikoval. Souvisí to s tím, co jsem si představoval v Praze udělat, a zdálo se mi, že je tento prostor vázán na tu úplně nejstarší Prahu,“ řekl ve čtvrtek Právu Bagnoli, který patří k předním osobnostem současného italského výtvarného umění a touto výstavou se do Prahy vrací podruhé.

V jeho tvorbě je patrná linie snažící se zkoumat historické souvislosti, odhalovat společné rysy forem a tvarů nejen v celosvětovém měřítku, ale i v rovině lidské každodennosti. Bagnolimu učarovala doba Rudolfa II., období, kdy byla Praha významným kulturním centrem. Hlavním impulsem pojetí Mystiky tvaru však byla první návštěva Prahy, kdy umělec náhodou zahlédl fragment starobylé budovy zrcadlící se ve skleněné moderní fasádě.

„Okno se stalo průchozím otvorem, kterým je možno postoupit do mnohotvárného prostoru povědomí umístěného mimo reálný čas,“ píše k výstavě spolukurátorka Miroslava Hajek.

Mystika tvaru vychází ze síly symbolů. Ze země vyrůstají pozlacené kořeny připomínající sluneční paprsky nebo také změť hadů, opodál stojí bronzové plastiky, jejichž výraz podtrhují červené skleněné obdélníky. Magickou atmosféru dotváří tajemné zrcadlo s náznakem usmívající se tváře.

Praha je znásilňována turismem

„Principiálními elementy instalace jsou kořeny stromu, který byl přeřezán. Zlato potom souvisí s ideou zlaté Prahy. Strom pro mě znamená nashromáždění paměti a moudrosti minulosti, která byla určitým způsobem přerušena. A v té zemině okolo jsou možnosti nového života. Celé je to myšlené jako zahrada znázorňující model universa,“ dodal výtvarník.

Spuluautorka koncepce a kurátorka Miroslava Hajek k tomu doplnila, že Bagnoliho umění nemá zobrazovat určité prvky: „Má tendenci k novým symbolům, ale neměly by se zaměňovat s alegorií, protože ta je příliš uzavřená. Kdežto symboly jsou otevřené k různorodým interpretacím.“

Bagnoli ale českou metropoli nevnímá jen jako fascinující místo v prostoru a čase. „Na první pohled jsem cítil odpor k tomu, jak je Praha znásilňovaná turismem. Proto jsem šel hledat nějaké podzemí, nějaké základy pražské kultury, protože ta na povrchu už je dost znetvořená,“ zdůraznil.

Marco Bagnoli: Mystika tvaru, České muzeum výtvarných umění v Praze

do 26. dubna, otevřeno: od úterý do neděle 10 až 18h

Reklama

Výběr článků

Načítám