V naší galaxii žijí tisíce dalších civilizací, tvrdí vědec

Ve vesmíru nejsme v žádném případě sami. Tvrdí to skotský vědec Duncan Forgan z Edinburské univerzity, který vypočítal, že v galaxii Mléčné dráhy existuje nejméně 361 inteligentních civilizací. Pokud by se navíc mohly přemisťovat z jedné planety na druhou, může jich být až 38 tisíc. Podle vědce je však pravděpodobnost kontaktu s lidmi velmi nízká.

Forgan své výpočty zveřejnil v odborném časopise International Journal of Astrobiology a ve čtvrtek o nich na svých internetových stránkách informovala zpravodajská stanice BBC.

V posledních letech astronomové objevili více než 330 planet mimo sluneční soustavu, což umožnilo vědcům zpřesnit odhady počtu živých forem ve vesmíru. Tyto odhady jsou však velmi obecné a pohybují se od jedné až po milión. "Je to metoda počítající s naší neznalostí," kritizuje Forgan své kolegy.

Při svém výzkumu vytvořil simulaci galaxie podobné té naší a solárních systémů založených na znalostech o takzvaných exoplanetách, které se vyskytují v soustavách sousedících se sluneční. Na vytvořené světy poté aplikoval několik scénářů.

Různé metody výpočtů

První vycházel z toho, že podmínky pro vznik života byly obtížné, jeho vývoj byl ale snadný. V takovém případě došel k závěru, že v galaxii existuje 361 inteligentních civilizací.

Druhý scénář předpokládal, že život měl jednoduchý start, vývoj inteligentních forem byl však složitý. Za těchto podmínek Forgan napočítal 31 513 jiných forem života v galaxii.

Poslední scénář zkoumal možnost, že život by se mohl přesouvat z jedné planety na druhou během srážek s asteroidy. Pro tuto variantu, která bývá zmiňována i v souvislosti se vznikem života na Zemi, vypočítal v galaxii 37 964 inteligentních civilizací.

"I kdyby mimozemské formy života existovaly, nemusíme být schopni se s nimi dostat do kontaktu," upozornil nicméně Forgan. "Život na jiných planetách může být stejně rozmanitý jako život na Zemi a my nemůžeme předpovídat, jak by inteligentní život na jiných planetách vypadal nebo jak by se mohl chovat," doplnil.