Hlavní obsah

Jak se dělá byznys

Novinky, kil

Za 20 let existence Centra fiktivních firem si již více než 50 tisíc středoškoláků na vlastní kůži vyzkoušelo, „jak se dělá byznys.“

Foto: Profimedia.cz

Fiktivní firma simuluje činnost reálného podnikatelského subjektu.

Článek

Fiktivní firma je v současné době na více než stovce středních odborných škol běžnou součástí přípravy budoucích absolventů pro praxi. Ročně tímto předmětem projde více než 3500 žáků středních škol.

Jak uplatnit teorii v praxi

Do České republiky pronikla myšlenka tohoto praktického předmětu díky prof. Slanařovi z Vídně a doc. Miloslav Rotport ji přivedl k životu tím, že založil Centrum fiktivních firem (CEFIF). To zahájilo svou činnost 16. listopadu 1992 na Vysoké škole ekonomické a středoškoláci po celé České republice tak získali možnost nejen zakládat své fiktivní firmy, ale také mezi sebou obchodovat.

Fiktivní firma totiž simuluje činnost reálného podnikatelského subjektu, díky čemuž si žáci mohou vyzkoušet, jak uplatnit nově nabyté teoretické znalosti v praxi.

Fiktivní firma jako předmět v osnovách

Fiktivní firmy byly původně určeny především pro žáky obchodních akademií, ale své nezastupitelné místo dnes mají i na středních školách s jiným zaměřením a také na některých vyšších odborných školách a nástavbách.

Do osnov byla fiktivní firma zařazována jako výběrový předmět pro žáky třetích a čtvrtých ročníků, ale v posledních letech bývá čím dál častěji vyučována jako předmět povinný.

„Tento předmět má tu výhodu, že práce ve fiktivní firmě žáky obvykle velmi baví a jsou mnohem lépe motivovaní naučit se i nezáživnou, ale pro reálný život nepostradatelnou administrativu,“ vysvětluje Ing. Lukáš Hula, současný vedoucí Centra fiktivních firem.

Všechno jako u skutečné firmy

Pokud si chtějí žáci založit firmu, musejí napřed provést všechny úkony, stejně jako by šlo o skutečný podnik. Musejí se tedy rozhodnout, jakou zvolí pro své podnikání právní formu, zažádat si o živnostenský list nebo koncesní listinu, poslat žádost o otevření běžného účtu do některé z fiktivních bank, přihlásit se k placení zdravotního pojištění atd.

Kromě praktického využití teoretických informací se žáci ve fiktivní firmě učí získávat zákazníky, slušně vystupovat a mluvit o své firmě. V neposlední řadě také trénují práci v týmu.

První fiktivní firmou byl Krystal

Vůbec první fiktivní firmu „Krystal“ založili žáci z pražské Českoslovanské akademie obchodní v roce 1993 a tradice fiktivních firem se na škole drží dodnes. Mezi žáky patří tento předmět k oblíbeným a pozitivně ho hodnotí i sami vyučující:

„Ve fiktivkách leckdy příjemně překvapí právě ti žáci, kteří v odborných předmětech příliš dobré známky nemají. Předmět totiž v žácích podporuje podnikavost a podněcuje je k tomu, aby sami přicházeli s nápady, které chtějí realizovat,“ říká Lenka Kociánová, která fiktivní firmu na ČAO vyučuje.

Reklama

Výběr článků

Načítám