Hlavní obsah

Volání přes internet může snížit náklady více než o polovinu

Právo, Monika Ginterová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Volání přes internet (VoIP) může snížit náklady na hovory až o 60 procent. Ačkoli by se mohlo zdát, že VoIP slouží pouze k volání z počítače na počítač, nebo na telefony, které jsou připojeny k internetu, není tomu tak. Pohodlnější možností, jak využívat VoIP, je zakoupení IP telefonu nebo IP brány pro připojení běžného telefonu. Telefonování se pak více méně neliší od klasické telefonie.

Foto: Profimedia.cz

VoIP se vyplatí zejména tomu, kdo hodně telefonuje. Čím více voláte, tím více ušetříte.

Článek

Zákazníci mohou získat plnohodnotné geografické telefonní číslo a volat přes VoIP i do pevných a mobilních sítí. Ačkoli tyto hovory nejsou zdarma, neboť část trasy jsou přenášeny klasicky prostřednictvím veřejné telefonní sítě, je cena za ně výrazně nižší než u volání z pevné linky. Navíc i ve VoIP sítích funguje přenositelnost čísel a zákazník tak má možnost si převést telefonní číslo, které dříve využíval u klasické telefonie.

Firmy zase ocení široké spektrum možností, které se jim otevře při využívání VoIP. Například bezplatné telefonické propojení s firemními pobočkami či prodejnami, konfigurační pružnost řešení, vazba na informační systém firmy nebo CRM, nahrávání hovorů.

Co je potřeba k volání přes internet

Nejjednodušším způsobem je pořízení sluchátek s mikrofonem a využití například programu Skype. Toto volání je však nejméně komfortní, i když jednotlivci může dostačovat. Za řádově nižší poplatky lze přes Skype volat na pevné linky do zahraničí, volání na mobil vyjde na zhruba stejně jako v tuzemsku.

Pro komfortnější telefonování přes internet je již zapotřebí vhodné VoIP zařízení a internetové připojení, které zaručí dobrou kvalitu spojení (např. ADSL, kabelové nebo kvalitní bezdrátové připojení). Rychlost připojení by měla být minimálně 128 kb/s, a to v obou směrech.

Foto: Archiv, Novinky

VoiP

Nabídka VoIP zařízení na trhu je poměrně rozmanitá, například značka WELL, která patří k největším výrobcům techniky pro VoIP, zahrnuje široké portfolio – IP telefony, IP brány (gateways) i routery umožňující připojení běžných telefonů. Zařízení jsou koncipována tak, aby základní instalaci i konfiguraci zvládl „poučený“ uživatel, není zapotřebí instalace specializovanou firmou. „Dále je pro internetovou telefonii třeba zřízení telefonní služby,“ vysvětluje Michal Kališ ze společnosti Joyce, která se VoIP produkty dlouhodobě zabývá.

Menším firmám již nestačí telefon a jeden kabel poskytující internetovou konektivitu. V takovém případě jsou obvykle nasazovány ústředny, které uspokojí požadavky i náročných zákazníků. Takováto zařízení mají obvykle všechny funkce analogové ústředny, tedy například podržení či přepojení hovoru či hudbu při čekání.

Nabízí rovněž celou řadu dalších komfortních funkcí, jako je automatická spojovatelka, denní či noční režim, podrobný výpis volání, a to včetně zmeškaných hovorů či možnost směrování hovorů přes různé operátory podle předčíslí volaného čísla, čímž se dá rovněž výrazně ušetřit.

Komu se VoIP vyplatí

VoIP se vyplatí zejména tomu, kdo hodně telefonuje – čím více voláte, tím více ušetříte – návratnost počátečních investic je tím rychlejší. Pokud již máte paušální připojení k internetu (ADSL, kabelová televize, WiFi, pevné připojení, CDMA) výrazně ušetříte – na VoIP telefony voláte zcela zdarma, na pevné linky a mobily můžete volat za velmi výhodné tarify.

Pakliže máte paušální připojení k internetu a většinu volání směřujete jen na několik čísel (např. 80% z nyní provolané částky je na 20 % tel. čísel) – vyplatí se vám domluvit se s nejvíce volanými osobami, aby si také pořídily VoIP a mohli jste si volat zdarma (např. více poboček jedné firmy, rodinní příslušníci, atd.).

Následující modelový příklad ukazuje finanční úsporu při měsíčním účtu za telefon zhruba 600 korun, tedy u průměrného účtu běžného volajícího v ČR.

Modelový příklad
V případě pevné linky je měsíční paušál 404 korun, za 50 minut volání ve špičce zaplatí dotyčný 79 korun, za 120 minut volání mimo špičku pak dalších 90 korun. Pět minut volání do mobilních sítí přijde na 32,50 koruny. Celkem dotyčný provolá 605,50 koruny. Při zřízení VoIP linky není placen žádný měsíční paušál. Volání ve špičce přijde na zhruba 50 korun, mimo špičku při stejném počtu minut na 70 korun a volání na mobily stojí 23 koruny. Celkové měsíční náklady činí přibližně 144 korun. Měsíční úspora pak činí 461,21 koruny. Nejjednodušší VoIP telefon přijde na zhruba 1180 korun včetně DPH, za čtyři měsíce je tedy zaplacen a dále zákazník na volání přes internet již jen vydělává, nehledě na to, že obvykle zákazník obdrží k aktivaci služby a k telefonu ještě volný kredit ve výši několika set korun, který může následně zdarma provolat.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám